Film: Bangkok Dangerous

Het is nog altijd scheer en inslag in de Amerikaanse filmindustrie. Remakes. Het lijken er wel steeds meer te worden. De ene remake is nog niet uit de bioscoop en twee nieuwe worden alweer aangekondigd. Dit keer is het de beurt aan de actie thriller Bangkok Dangerous, een remake van het gelijknamige Thaise origineel uit 1999. Het zijn de oorspronkelijke regisseurs die wederom aan het roer staan. De hoofdrol wordt dit keer gespeeld door Nicolas Cage.

Joe is een huurmoordenaar die zijn sporen in de onderwereld al heeft verdient. Door zijn ervaring en koelbloedigheid weet hij altijd uit de problemen te blijven. Zolang hij zich maar aan zijn gouden regels houdt, gaat alles goed. Interesseer je niet voor de mensen om je heen en weet wanneer het tijd is om te verdwijnen. Maar aan alles komt een einde en zo ook aan zijn carrière als huurmoordenaar. Enige wat rest zijn vier kort op elkaar volgende aanslagen in Bangkok. Alles loopt op rolletjes. Hij heeft een hulpje gevonden die niemand zal missen en de eerste aanslagen zitten er al op voordat hij het doorheeft. Maar al snel hapert de moordmachine. Hij overtreedt zijn gouden regels. Hij neemt het op zich om een mentor te worden voor zijn hulpje die ook in het vak wil, hij wordt verliefd op de doofstomme vrouw van de plaatselijke apotheek en krijgt tot overmaat van ramp ook nog eens bedenkingen bij één van de doelwitten, die alom geliefd blijkt te zijn bij niet-criminelen. Uiteindelijk keert zijn werkgever zich tegen hem en wordt hij en iedereen die met hem omgaat een doelwit.

Het originele Bangkok Dangerous heeft de reputatie een stijlvolle actie thriller te zijn, maar hoe stijlvol ook er lijkt in de remake weinig meer van over te zijn. De film ziet er grauw uit en bij scènes waar gekleurde belichtingen de overhand hebben, ziet het er soms zelfs gewoon goedkoop uit. Dat Nicolas Cage er 90 minuten lang met een misplaatste haardos rondloopt maakt het niet veel beter.

Waar het echt omgaat is natuurlijk de actie en de spanning. Tussen de voorbereidingen voor de aanslagen, het mentor zijn en de liefdesperikelen is er ruim tijd ingepland voor actietaferelen. Veel schietpartijen, explosies, een achtervolgingsscène op/over/naast het water en veel slachtoffers is een greep uit wat Bangkok Dangerous heeft te bieden. Ondanks dat er dus meer dan genoeg tijd aan wordt besteed, komt het allemaal helaas niet al te spectaculair of spannend over. Zo'n adrenaline rush zoals je in toppers als Face/Off wel eens krijgt zal je hier niet snel overkomen. Het wordt allemaal nooit echt slecht, maar tijdelijk vermaak zoals een simpele film als Taken nog net weet te brengen wordt ook niet echt behaald. Er gebeurt van alles, maar het kabbelt allemaal maar een beetje onbevredigend voort. Ook Cage kan de film niet omhoog halen. Het karakter is niet meer dan een inwisselbare actieheld.

Als je dan toch een actievolle film in de bioscoop wil zien deze week, probeer The Forbidden Kingdom of ga gewoon lekker nog een keer naar The Dark Knight. Zoals de tagline van Bangkok Dangerous al zegt "It’s all in the execution" en die is gewoon niet goed genoeg.

Label: RCV Releasedatum: 28 augustus 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: