DVD: Factotum

De film Factotum is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Amerikaanse cultschrijver Charles Bukowski. De geboren Duitser groeide op in Los Angeles, tijdens de depressie van de jaren '30, en stierf in 1994. Zo behaalde Bukowski nog een redelijke leeftijd voor iemand wiens leven vooral in het teken stond van vrouwen, op paarden wedden, maar vooral drank, veel drank. Deze film is dan ook een goede afspiegeling van Bukowski's zwartgallige oeuvre, waar diens alter ego Henry Chinaski leeft aan de zelfverkozen zelfkant van de samenleving. Een cynische, maar ook gevoelige weergave van een man die op het randje van de afgrond leeft en bereid is om alles te riskeren zodat zijn leven poëzie wordt...

Niemand minder dan Matt Dillon neemt de rol van Henry Chinaski op zich, en dat is gezien de unieke persoonlijkheid van Charles Bukowski's 'alias' geen gemakkelijke opgave. Het maken van de film moet sowieso een zware kluif zijn geweest voor de regisseur Bent Hamer (Eggs, Kitchen Stories), al heeft deze door zijn Noorse achtergrond wellicht het voordeel dat hij het sombere wereldbeeld van Chinaski deelt. Want de naargeestige humor uit het boek loopt in feite in gelijke tred met de Scandinavische artfilm-traditie.

Anderhalf uur lang volgt de film de avonturen van Henri -Hank- Chinaski, en dat is niets te lang. Want behalve dat de hoofdpersoon van het ene naar het andere hondenbaantje zwalkt, en in zijn vrije tijd zuipt en neukt, gebeurt er weinig. Het is dan ook de doelloosheid van het menselijk bestaan dat keihard en rauw in beeld wordt gebracht. Het allerbelangrijkste in Chinaski's leven is schrijven, maar enige 'hoop' wordt de kop ingedrukt, want praktisch niemand wil zijn verhalen uitgeven.
Met de nonchalante voice-over van de hevig kettingrokende Matt Dillon word je in een 'grimmige' wurggreep de film in getrokken, mocht je het kijken überhaupt langer dan een half uur volhouden. Maar je in een negatieve stemming brengen is ook een gave, dat niet alleen het oorspronkelijke boek, maar ook deze film is gelukt.

Of regisseur Bent Hamer er in geslaagd is om een getrouwe weergave van dit specifieke boek, Factotum, te geven is een tweede, maar een gelijke sfeer scheppen als Bukowski's gehele oeuvre is hem zeker gelukt. Ook hoofdrolspeler Matt Dillon weet naast Lili Taylor en Marisa Tomei een mooie 'character' neer te zetten. Bukowski (foto boven) voor de volle honderd procent imiteren is onmogelijk.

De film, in Dolby Digital 5.1, slechts bedeeld met extraatjes als Prime Item en Filmspot Item is voor de cynici onder u, en na het kijken zal uw cynisme alleen maar gegroeid zijn. Voor de fans: het is geen tweede Barfly, de semi-autobiografische film uit 1987, waar Bukowski de screenplay voor schreef. In het slechts anderhalf uur durende Factotum, lijken de minuten wel jaren uit Charles Bukowski's leven te duren. En bij hem is dat geen pretje. Maar wel mooi. Negentig minuten doorrookte, naar drank stinkende, negatieve 'stemmingmakerij'.

Label: Home Screen Releasedatum: 7 november 2006 Kijkwijzer: Waardering: