DVD: Bambi 2

Na de dood van de moeder van Bambi, in het eerste deel, zien we maar eigenlijk weinig van zijn leventje na deze gruwelijke wending. In Bambi 2, zestig jaar na het eerste deel, zien we eindelijk hoe de vader van Bambi zich over het jonge hertenjong ontfermt. Bambi 2 is sinds kort op dvd verkrijgbaar. Een goedkoop vervolg om snel centen te verdienen of een met liefde gemaakt waardevol vervolg?

Na de dood van zijn moeder lijkt Bambi, het bekende hertenjong, er alleen voor te staan. Zijn vader, de prins van het woud, ziet de opvoeding niet als zijn taak en lijkt in eerste instantie de opvoeding over te willen laten aan een andere hinde. De uil weet de vader van Bambi echter te overtuigen en hij neemt zijn vaderrol op zich tot de lente aanbreekt. Maar als de lente er eenmaal is blijkt dat de Grote Prins zijn vaderrol serieuzer neemt dan hij zelf had kunnen denken en bereidt hij Bambi voor op het leven in het bos als nieuwe prins.

De makers van Bambi 2 zijn bijzonder trouw gebleven aan de uitstraling van de originele film uit 1942. Niet alleen de tekeningen lijken erg op die uit het eerste deel, maar ook de manier waarop het verhaal is vormgegeven en de sfeer die er in het bos hangt zouden zo voor verlengstuk van het origineel door kunnen gaan. Waar je echter als kijker in het eerste deel het leven van Bambi volgt in goede en slechte tijden, blijft het bij Bambi 2 toch vooral bij de positieve aspecten van het opgroeiende leven van de jonge prins. Daarnaast is wel merkbaar dat het taalgebruik in de film duidelijk is aangepast aan het heden; het hertje klinkt een stuk minder verlegen dan zijn iets jongere zelf uit het eerste deel. Bambi 2 is een stuk minder spannend dan het eerste deel en er is veel ruimte voor de kleine avontuurtjes die de dieren in het bos meemaken. Wat dat betreft is dit vervolg dan ook veel meer gericht op de jongere kijkers en niet, zoals het eerste deel, op alle leeftijden.

Op de dvd vind je, zoals we gewend zijn van Disney, een aantal extraatjes. Allereerst is er gedacht aan de jongere kijkertjes met de feature 'Verstoppertje spelen met Stamper', waarbij je met je afstandsbediening op zoek moet gaan naar het drukke vrolijke konijntje. Het spel is wat simpel van aard, maar het is daarmee wel geschikt voor kinderen van alle leeftijden (zolang je maar met een afstandsbediening om kunt gaan). Daarnaast kun je kijken naar het schetsboek van Disney, waarin uitleg wordt gegeven over de vormgeving van de film. Tot slot vind je een korte 'making of', waarin vooral wordt verteld over het ontstaan van de film en de manier waarop men een vervolg heeft willen geven aan het origineel. De extra's duren maar 12 minuten, een stuk minder materiaal dan dat je aantreft bij de 'Disney Classics'. Overigens kun je tijdens de film ook nog een informatieve ondertiteling mee laten lopen in beeld, maar deze is helaas niet in combinatie met de gewone Nederlandse ondertiteling te selecteren.

Als kinderfilm is er niets aan te merken op Bambi 2. Het verhaal is -zeker voor de kleine kijkers- prima te volgen en vermakelijk, maar de film kent minder oplevingen dan het origineel. De release op dvd is keurig, zowel het beeld als geluid zijn uitstekend, maar de extra's zijn niet heel erg interessant. Als je fan bent van de wat meer klassiek ogende Disneyfilms of zoek je gewoon een leuke feelgoodfilm voor de jongere kijker of voor het gezin, dan heb je aan Bambi 2 een goede film.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 23 augustus 2006 Kijkwijzer: Waardering: