DVD: Prime

Een goede relatie met je schoonouders kweken is niet zelden een hels karwei. Zeker als ze het eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee vinden dat je met elkaar uitgaat. In Prime zien we het prototype van een mislukte schoonouderrelatie, maar het duurt even voordat beide partijen daar achter zijn. Het lijkt niet het meest ideale onderwerp voor een romantische komedie, maar met Uma Thurman, Meryl Streep en de relatief onbekende Bryan Greenberg valt van elk script toch wel wat te maken?

Rafi Gardet (Uma Thurman) is 37 en niet echt gelukkig in de liefde. Nadat ze nog maar net een scheiding achter de rug heeft, ontmoet ze via gezamenlijke vrienden de veel jongere student David (Bryan Greenberg). Hij besluit de stoute schoenen aan te trekken en vraagt haar mee uit en al snel bloeit er een leuke romance op tussen de twee. Al op de eerste avond komt echter het leeftijdsverschil, er zit maar liefst veertien jaar verschil tussen, ter sprake en lijkt het even alsof Rafi niet toe is aan zo'n jonge vriend. Ondanks de hoeveelheid plezier die ze heeft tijdens hun afspraakjes blijft ze twijfelen en brengt ze het onderwerp meerdere malen ter sprake bij haar therapeut Lysa Metzger (Meryl Streep). Deze ziet hoe een positief effect de relatie op haar patiënt heeft en raadt haar aan vooral plezier te maken en haar bezwaren opzij te zetten. Lysa's enthousiasme slaat echter om als ze erachter komt dat Rafi niet met zomaar een studentje loopt te rotzooien, maar met haar zoon!

Prime is een lekker vlotte romantische komedie met een snufje klucht. Dat laatste is vooral te danken aan de onderlinge relaties, waarbij de therapeut onbedoeld een patiënt aanraadt vooral door te gaan met dat lekker jonge ding, terwijl ze tegelijkertijd haar zoon weg probeert te jagen bij die onbekende oudere vrouw. Wat opvalt aan de film is dat er weinig overdreven Hollywoodachtige scènes inzitten, het geheel komt vrij naturel over en het verhaal zakt nergens in qua tempo. De bekende namen op de rol dragen hun rol met verve en ook de relatief onbekende Bryan Greenberg weet zijn rol goed op te houden. Alhoewel het einde van het verhaal wellicht wat clichématig is (het blijft natuurlijk een romantische komedie), is Prime toch wel een beetje een verademing binnen het genre.

De dvd kent een aantal extra features, maar verwacht geen vuurwerk; het grootste deel is gereserveerd voor interviews met de cast en crew en een soort sneak-peak op de set. De verwijderde scènes en bloopers zijn wel aardig om eens te bekijken. Ook vind je een bioscooptrailer op de dvd.

Prime is een verrassend leuke en frisse romantische komedie, die naar mijn mening meer aandacht zou verdienen. Het leuke verhaal, gecombineerd met het aardige acteerwerk maakt de film een aanrader voor een leuke romantische avond met je vriend of vriendin op de bank.

Label: Universal Releasedatum: 20 juli 2006 Kijkwijzer: