Duitse verzekeraars: e-auto's hebben minder ongelukken, wel duurdere reparaties

De bestuurders van elektrische auto's veroorzaken weliswaar minder ongevallen, maar de reparatie van hun voertuigen is aanzienlijk duurder. Dit blijkt uit een vergelijking van 37 modellen van elektrische auto's en vergelijkbare benzineauto's door de Algemene Federatie van Duitse Verzekeringsmaatschappijen (GDV).

De reparatiekosten liggen gemiddeld 30 tot 35 procent hoger dan die van vergelijkbare auto's met een verbrandingsmotor, zegt Jörg Asmussen, Chief Executive van de GDV. Christoph Lauterwasser, Managing Director van het Allianz Center for Technology, schrijft dit toe aan verschillende redenen: schade aan accu's is duur. Bovendien bestaat er onzekerheid over hoe om te gaan met beschadigde elektrische auto's, waardoor ze soms lange tijd in quarantaine worden geplaatst of total loss raken door benodigde voorzorgsmaatregelen zoals dompelbaden in bluscontainers. Daarnaast zijn er lange stilstandstijden en hoge uurtarieven in de werkplaatsen.

Nauwelijks ervaring met reparaties van e-auto's
"We hebben meer dan 125 jaar ervaring met voertuigen met interne verbranding, maar slechts ongeveer tien jaar met moderne elektrische voertuigen," zegt Lauterwasser. GDV roept fabrikanten daarom op om goede diagnosegegevens voor werkplaatsen en taxateurs te leveren, duurzame instructies voor de reparatie en gedeeltelijke vervanging van beschadigde accu's en precieze criteria voor de behandeling van auto's met ongevalsschade. Bovendien moeten accu's al in de ontwerpfase van het voertuig zo goed mogelijk worden beschermd tegen schade door ongevallen.

Ten minste een deel van de hogere reparatiekosten wordt echter gecompenseerd door de aanzienlijk lagere schadefrequentie van elektrische auto's in de uitgebreide verzekeringssector - d.w.z. in het geval van zelf veroorzaakte schade aan de eigen auto. Volgens het onderzoek ligt dit 15 tot 20 procent lager dan bij vergelijkbare auto's met verbrandingsmotor.