Wegslepen brandend autovrachtschip naar Schiermonnikoog uitgesteld

De verplaatsing van het brandende vrachtschip voor de Nederlandse kust naar Schiermonnikoog gaat voorlopig niet door. De huidige windrichting en de nog steeds zware rook vanaf het brandende schip maken de verplaatsing op dit moment onmogelijk, zo maakte het waterschap zaterdagavond in Den Haag bekend. 

Door de huidige zuidwestenwind is het nu niet mogelijk om het schip te verslepen. De rookontwikkeling van de brand en de huidige windrichting zorgen ervoor dat tijdens de gehele sleepoperatie van het schip de rook over de sleepboot heen trekt. Mocht de berger nu dus starten met verslepen dan is dat niet zonder risico’s en de veiligheid en de gezondheid van de bemanning staat altijd voorop. De komende dagen blijft de wind uit het zuidwesten komen. De start van het verslepen van de Fremantle Highway naar de nieuwe tijdelijke locatie kan dus mogelijk nog enkele dagen duren. Tot die tijd blijft het schip op zijn huidige positie.

De conditie van het schip wordt constant gemonitord door diverse deskundigen van de bergers, zoals scheepsbouwkundigen, experts op het gebied van gevaarlijke stoffen, brandbestrijders en nautische specialisten. Dit doen zij in samenwerking met experts van Rijkswaterstaat en de Kustwacht.

Het oliebestrijdingsschip van Rijkswaterstaat, de MS Arca, ligt uit voorzorg nog steeds in de buurt van het brandende schip. Ook andere schepen zijn op afroep beschikbaar mocht er olieverontreiniging optreden.

Het schip, dat al dagen in brand staat en met zo'n 3.800 auto's aan boord onderweg was van Bremen naar Singapore, ligt nog steeds ten noorden van het eiland Terschelling, vlakbij twee drukke scheepvaartroutes. Daarom moest het om veiligheidsredenen naar het oosten worden gesleept naar het 16 kilometer verderop gelegen eiland Schiermonnikoog. Vrijdag werd bekend dat er in totaal bijna 500 elektrische auto's op het brandende schip staan in plaats van de eerder genoemde 25.

Hoewel het schip stabiel is, zijn er nog steeds zorgen dat het zou kunnen breken of kapseizen. Dan wordt de Noordzee bedreigd met een milieuramp, want de "Fremantle Highway" heeft 1600 ton zware stookolie en nog eens 200 ton scheepsdiesel  aan boord. "We kunnen iets optimistischer zijn, maar het risico is er nog steeds", zegt chemie-expert Manfred Santen van Greenpeace Duitsland, die met een team ter plaatse is op Terschelling.

Het vrachtschip was onderweg van Bremerhaven naar Singapore en bevond zich zo'n 30 kilometer ten noorden van het Waddeneiland Ameland toen de brand woensdagnacht uitbrak. Volgens de kustwacht ligt het schip nu verder naar het westen, zo'n 23 kilometer ten noorden van Terschelling. Bij de evacuatie van de bemanning na het ontstaan van de brand is één persoon overleden. De brandhaard op het vrachtschip zou de accu van een elektrische auto kunnen zijn geweest. "Het is heel goed mogelijk dat de elektrische auto's de brand hebben aangestoken", zegt de in Japan gevestigde rederij K Line. Tot nu toe is daar nog geen bevestiging van gekomen.  

Donderdag werden de bluswerkzaamheden aan het 18.500 ton wegende vrachtschip tijdelijk stopgezet om door de grote hoeveelheden bluswater het vrachtschip niet te laten kapseizen.