Formule E-coureur Dennis slaat slag in strijd om wereldtitel
Voor de liefhebber keren we nog even terug naar het weekeinde. In een walgelijk heet Rome werden twee races verreden in het wereldkampioenschap Formule E, waar de seizoensontknoping nadert: op 29 en 30 juli wordt het seizoen afgesloten met twee races in Londen.
Race één
Jaguar kende een topkwalificatie en stond met polesitter Mitch Evans en Sam Bird op rij één, voor Sacha Fenestraz (Nissan), Sebastien Buemi (Envision), René Rast (McLaren), Edoardo Mortarra (Maserati), Jake Dennis (Andretti), Maximilian Günther (Maserati), Nick Cassidy (Envision) en Pascal Wehrlein (Porsche) - Abt-coureur Robin Frijns vertrok vanaf de zeventiende plek.
Bij de start wisselden de Jaguars van plek, terwijl Buemi flink wat plekken inleverde - Fenestraz volgde zo op plek drie, voor Rast, Dennis en Cassidy. Wehrlein kwam in het gedrang te zitten en moest de pitstraat in, zijn race was praktisch klaar, terwijl Mortara terug viel naar de tiende plek.
Al vrij snel ramde André Lotterer zijn auto de muur in: safety car. Kort daarna nam Evans de leiding terug, waarna Fenestraz en Rast ook langs Bird reden. Voor Bird werd het kort daarna nog beduidend slechter: hij ging in een snelle bocht wijd, spinde en werd geraakt door Buemi, die zelf forse schade had. Nadat Bird stil kwam te staan werd hij nog geraakt door Mortara, die ook zware schade opliep - de drie zwaarst getroffen coureurs, Bird, Buemi en Mortara, waren gelukkig ogenschijnlijk wel allemaal in orde.
Na een flink stuk opruimen konden we door met Fenestraz, Evans, Rast en Dennis voorop - Bird, Buemi, Mortara en ook Antonio Felix da Costa, Lucas di Grassi en Robin Frijns bleven achter in de pitstraat. Dennis nam Rast snel te grazen, waarna Rast met een probleem naar binnen kwam. Dennis bleef goed door gaan en ging via Evans en Fenestraz zelfs rap naar de leiding.
Via de Attack Modes kwam Dennis achter de sterk naar voren gekomen Günther terecht, terwijl Evans en Cassidy ze allebei waren gepasseerd. Die posities gaven ze niet meer weg en dus ging de race uiteindelijk toch vrij overtuigend naar Evans, voor Cassidy en een knappe derde plek voor Günther.
Race twee
Andretti-coureur Jake Dennis vertrok vanaf poleposition, naast titelrivaal Nick Cassidy van Envision. Norman Nato (Nissan) en Mitch Evans (Jaguar) vertrokken vanaf rij twee, voor Sam Bird (Jaguar), Maximilian Günther (Maserati), Dan Ticktum (NIO), Sebastien Buemi (Envision), Edoardo Mortara (Porsche) en Porsche-coureur Antonio Felix da Costa - Robin Frijns moest het dit keer doen vanaf plek negentien.
Bij de start werd er gelijk weer hevig gevochten, waarbij Dennis de leiding behield, voor Cassidy, Evans, Nato, Bird en Ticktum. Al snel ging het voorin fout: Evans verremde zich en knalde over de auto van Cassidy heen, voor beiden was de kans op een goed resultaat verkeken en de safety car betrad logischerwijze de baan, zodat er wat troep opgeruimd kon worden.
Na een paar ronden konden we door en behield Dennis de leiding, voor Nato, Bird en Ticktum. Nato raakte Dennis vervolgens en beschadigde zijn voorvleugel vrij fors, maar kon toch doorrijden en deed dat met een prima tempo. Dennis behield de leiding ook rond de Attack Modes en pakte een uitstekende overwinning, Nato hield knap stand op plek twee en Bird completeerde het podium - Frijns haalde de finish wederom niet.
Kampioenschap
In het kampioenschap heeft Dennis een mooie slag geslagen, hij staat nu bijna één volle overwinning voor op Cassidy. In theorie kunnen Evans en Wehrlein de titel ook nog pakken, maar dan moeten er in Londen wel rare dingen gaan gebeuren en mag Dennis sowieso nauwelijks punten pakken.