F1: Uitslag Grand Prix van Japan
Max Verstappen is voor de tweede maal wereldkampioen in de Formule 1 geworden. De Nederlander won een ingekorte Grand Prix van Japan en is in het kampioenschap niet meer in te halen. Red Bull-teamgenoot Sergio Perez behaalde plek twee na een straf voor Charles Leclerc die op plek drie eindigde.
Verstappen startte op het natte asfalt vanaf poleposition, maar Leclerc naast hem was iets beter weg en dacht de leiding te grijpen. Verstappen had in de eerste bochten betere tractie en behield uiteindelijk de eerste plek. Daarachter gebeurde er veel. Sebastian Vettel spinde vanaf de tiende positie van de baan en kon achteraan aansluiten. Dat gold niet voor Carlos Sainz die van de baan spinde en in de banden belandde. Pierre Gasly startte vanuit de pits en moest na de eerste ronde naar de pits omdat hij een reclamebord op zijn voorvleugel had gekregen. Guanyu Zhou was ook een van degenen die spinden, terwijl Alexander Albon met technische problemen op moest geven.
Vanwege de hoeveelheid regen die viel werd er al snel een code rood gegeven. De top tien was op dat moment als volgt: Verstappen, Leclerc, Perez, Esteban Ocon, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, George Russell, Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda en Mick Schumacher.
Na een lange regenonderbreking gingen de coureurs achter de safety car weer de baan op. De baancondities leken beter dan tijdens de eerste start van de race, wel moesten alle rijders op de regenbanden starten. Enkele ronden later kwam de safety car binnen en mocht Verstappen het veld op gang brengen. De Nederlander trok samen met Leclerc direct een gat.
Enkele ronden later ging bijna het veld over naar intermediates die de snellere band was. Verstappen kwam als vierde terug op het asfalt, achter de niet gestopte Fernando Alonso, Daniel Ricciardo en Mick Schumacher. Dit werd al snel de eerste plaats voor Verstappen die Alonso en Ricciardo zag stoppen en zelf Schumacher inhaalde. Vettel was een van de vroege stoppers en dat legde de Duitser geen windeieren. Hij kwam van bijna achteraan naar de zesde positie.
Vooraan liep Verstappen hard uit op Leclerc die langzaam maar zeker bandenproblemen leek te krijgen. Dit gaf kansen aan de daarachterrijdende Perez om het gat langzaam te dichten. Voor plek vier vochten Ocon en Hamilton een verbeten strijd uit. In de slotfase stopten nog enkele coureurs voor nieuw rubber, maar veel veranderen deed de stand niet meer.
Verstappen werd na 29 ronden als eerste afgevlagd en is voor de tweede maal kampioen in de Formule 1. Leclerc finishte als tweede, maar kreeg vijf seconden straf door in de laatste bocht van de baan te gaan. Dit gaf Perez plek twee, voor Leclerc. Ocon hield na een fraai gevecht Hamilton achter zich voor plek vier, gevolgd door Vettel, Alonso, George Russell, Nicholas Latifi en Lando Norris.
Hoe dan ook gaat het mij erom dat hier mensen beweren dat dit niet eerlijk zou zijn verlopen, terwijl het echt letterlijk volgens de regels is gegaan. Ik neem aan dat je dat toch inmiddels nu je WEL op de hoogte bent van de regels hierover met me eens bent? Je hoeft niet te antwoorden overigens, maar als je dat wel doet het verzoek dat op een beschaafde en fatsoenlijke manier te doe zonder gescheld en persoonlijke aanvallen en sneren. Dank je.
Overigens doelde ik met 'toen wist iedereen het' op het feit dat overal allang breeduit was uitgemeten dat bij een p1 voor max en p3 voor leclerc max kampioen zou zijn. Ik nam daarbij aan dat de teams op de hoogte waren van de regels, overigens niet eens bewust omdat het wmb een vanzelfsprekendheid was.
Nu alle records van die eikel afpakken en dan ben je klaar.
Jammer dat het op deze manier ging, zoals Max dit seizoen rijdt gun je hem een duidelijkere manier tot de bekroning. Had ik zelf ook leuker gevonden.
Maar wat heb ik ook genoten van Ocon VS Hamilton, en Latifi, met zijn eerste ( ) punt sit seizoen.
https://twitter.com/chris(...)u2xlqUs9hzT_vVXFi8Cg
Kalff zit dus gewoon twitter te lezen en dat te rapporteren.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
Maar ik ben in ieder geval blij dat je reactie nu wat nuanceert, dat discussieert een stuk fijner. En ja, "iedereen" was er van op de hoogte dat als Leclerc onder normale race omstandigheden 3e werd dat Verstappen kampioen was. Maar dat was het issue ook niet, welke puntentelling gehanteerd werd was hier het issue. Achteraf is het uiteraard gewoon helder nu. En de infographics van F1 zijn uiteraard ook niet altijd heilig makend.
Enige wat de FOM aan te rekenen is vond ik het hele post race gebeuren. Was maar minimale aandacht aan het winnen van het kampioenschap. F1TV had wat dat betreft een voorbeeld aan Viaplay en Sky kunnen nemen en wat grootser uit kunnen pakken.
foto
da's ook weer zo
Laten we het er gewoon op houden dat het verwarrend was voor veel personen tijdens de race en vlak erna, en dat het achteraf na de correcte tekst en uitleg van de FIA zelf gewoon zo helder is als maar kan.
En nu hop, laten we het kampioenschap van Verstappen gaan vieren.
En ja, het niveau van de Viaplay verslaggeving is om te huilen, maar dat is een andere discussie. Ik ben helaas een sukkel geweest om de 99 euro actie voor een jaar aan te gaan, maar zodra het seizoen voorbij is, is het ook exit voor Viaplay.
Oh, en je bedoeld de stewards trouwens, race control is iets van Viaplay. Ik moest even nadenken wat je precies bedoelde. :PI stand corrected.[ Bericht gewijzigd door RealBizkit666 op zondag 9 oktober 2022 @ 16:38 ]
Maximaal 10e als ik het zo lees...
Maar iedereen was verrast dat die beslissing zo belangrijk was voor 't kampioenschap dus...
Daarna hopelijk weer terug bij Ziggo inderdaad.
Dus nogmaals omgedraaid... en toen was het al middag.
Maar in de samenvatting heb ik het meeste wel gezien... en vooral hoe Max wederom weer later remde dan Leclerc en daardoor met de "weinige" grip van de buitenbocht Leclerc voor kon blijven. Wel een ehm... riskante move, maar Max kent zijn grenzen en de grenzen van zijn wagen.
En mooi dat Perez ook nog 2e werd, door Leclerc in een foutje te dwingen.
Alleen zo jammer dat het zolang moest duren voordat het eindelijk duidelijk was dat Max weer wereldkampioen werd.
Ja dan mis je als coureur en ook als fan/ liefhebber... de directe ontlading.
Dan sta je wel in de reeks grootsten allertijden ( tot dan aan toe).
[ Bericht gewijzigd door Spraypaint op maandag 10 oktober 2022 @ 02:43 ]
Maar zelfs dan had nog een invaller (bijv. Gasly) hem kunnen vervangen om Leclerc nog enkele punten kunnen kosten, waardoor Max alsnog op punten zou winnen.
Maar goed, dat is allemaal "Wat als"
Doch heb ik Perez (2e coureur) nog niet eens meegeteld. Die zou het (met wat geluk en strijd) in Mexico... Max ook nog de overwinning (wereldkampioenschap) kunnen bezorgen.
Leclerc had alleen nog een theoretische kans...
En ja, LeClerc is ook een uitmuntend coureur... en Ferrari is ook een top team... Maar F1 is een teamsport, en bij Red Bull hebben ze dat goed voor elkaar. Bij de Italianen zitten veel haantjes (hoewel dat de specialiteit van de Fransen is).
Dus ja... erg logisch dat Red Bull en vooral Max wereldkampioen is.
En ja, nu Max weer wereldkampioen is, hoop ik dat Perez in eigen land de overwinning op eigen kracht kan halen... zonder bemoeienis van zijn team... mocht hij op kop rijden en de concurrentie (inclusief Max) achter zich mag dulden. Ja, dan mag Perez ook ten koste van Max de overwinning binnen halen.
Max heeft veel te danken aan Perez...dus blijf in elk geval in Mexico achter Perez...tenzij Ferrari voorbij Perez komt.
Record staat op 13. Max heeft er nu 12, dus nog 2 keer winnen om dat record te pakken.
Maar okay, zo zal het wel niet werken in de F1. Maar goed, Perez rijdt ook volgend jaar met Max.
En Perez heeft natuurlijk ook nog nooit zo'n snelle wagen gehad als deze laatste twee jaar. Misschien zou dat genoeg moeten zijn... maar ik hoop dat Max en het team Perez toch nog iets kunnen geven, dat Perez voor altijd met een goed gevoel kan doen terugkijken naar de jaren dat hij teamgenoot van Max was, en hoe dat gewaardeerd werd!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken