Britse bevoorrading in de problemen, plan om buitenlandse chauffeurs te werven

Naar schatting heeft de Britse transportsector momenteel een tekort aan ongeveer 100.000 chauffeurs. Het resultaat: een stagnerende bevoorrading van bedrijven. Benzine en sommige detailhandelsgoederen zijn al schaars. De regering neemt nu maatregelen om de bevoorrading op het eiland veilig te stellen.

De Britse regering heeft maatregelen aangekondigd om een einde te maken aan het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs voedt al lange tijd de angst voor leveringsproblemen op het eiland. Het oliebedrijf BP maakte deze week bekend dat ze wegens een tekort aan benzine enkele tankstations moeten sluiten.

Winkeliers waarschuwen voor tekorten aan voorraden voor de kerst als de tekorten niet snel worden aangevuld. Fastfoodrestaurants zoals McDonalds en Nando's hebben al uitverkochte producten.

"We overwegen tijdelijke maatregelen om onmiddellijke problemen te voorkomen, maar elke actie die we ondernemen wordt beperkt door de tijd", zei een woordvoerster van premier Boris Johnson. Ze gaf verder geen details. Kranten meldden dat de regering van plan is om tot 5.000 buitenlandse vrachtwagenchauffeurs toe te staan het VK binnen te komen met een kort verblijfsvisum.

Logistieke bedrijven en retailers vragen hier al maanden om, maar de overheid wilde hier niet aan. "We zullen hemel en hel in beweging brengen om ervoor te zorgen dat de knelpunten in de logistioek worden verholpen", zei de Britse minister van Transport Grant Shapps vrijdag aan de omroep Sky News.

Haast je naar benzinestations
Zaterdagochtend vormden zich weer lange rijen voor veel tankstations. Naast BP meldden ook enkele Shell- en Esso-stations problemen met de benzinebevoorrading. "We hebben genoeg brandstof in het land en het publiek moet gerustgesteld worden dat er geen tekorten zijn", zei de Johnson-woordvoerster van Downing Street.

Naar schatting heeft de Britse transportsector momenteel een tekort aan ongeveer 100.000 chauffeurs. Dit komt vooral doordat veel truckers na de Brexit terugkeerden naar het Europese continent. Bovendien heeft de coronapandemie de opleiding en examens van nieuwe chauffeurs vertraagd.