Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen
Voedselproducenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk gaan meerdere verpakkingen waarop ze nog altijd kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen en Minions gebruiken aanpassen of uit de markt halen. Dit doen ze naar aanleiding van klachtenprocedures die foodwatch heeft aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De commissie heeft de voedselwaakhond in het merendeel van de gevallen gelijk gegeven.
Volgens de Nederlandse Reclame Code mag het plaatsen van zogenaamde licenced kinderidolen op ongezonde snacks en tussendoortjes niet meer sinds juli van dit jaar, maar toch gebruiken producenten nog steeds kinderidolen om de aandacht van de jongste kinderen te trekken. Foodwatch eist dat alle voedselproducenten stoppen met het overtreden van de kindermarketingregels.
Frank Lindner, campaigner bij foodwatch: “Het is ons opgevallen dat de producenten ergens wel weten dat ze in essentie fout zitten door nog altijd bekende kinderidolen te gebruiken. Maar in hun verweren proberen ze toch om zich te beroepen op de kleinste lettertjes uit de reclamecode en uitzonderingsposities om toch hun gelijk te krijgen. Gelukkig is de Reclame Code Commissie hier in het merendeel van de klachten niet voor gevallen.”
Lokken met idolen
Foodwatch deed afgelopen zomer onderzoek in supermarktvestigingen en op webshops van Albert Heijn, Jumbo en Plus. De waakhond kwam diverse voedingsmiddelen tegen, vooral ongezonde tussendoortjes, waarop nog steeds bekende kinderidolen stonden. Onder meer een alcoholvrije bubbeldrank met daarop Minions. Verder ook koekjes, cakejes en ijsjes met Paw Patrol en Frozen. En een kindertoetje met daarop Peppa Pig en Paw Patrol. In totaal zijn negen producten door de voedselwaakhond naar de Reclame Code Commissie gestuurd ter beoordeling.
Op 1 februari 2019 is er een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) in werking getreden. In de basis geldt dat reclame maken met behulp van bekende kinderidolen niet mag wanneer het gaat om kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Deze basisregel geldt ook voor verpakkingen. De overgangstermijn van 17 maanden na inwerkingtreding liep op 1 juli van dit jaar af.
Schuldbekentenis
De beklaagde Tsjechische voedselproducent Dairy4Fun koos direct eieren voor z’n geld. Het bedrijf meldde al voor de hoorzitting met de commissie dat het de puddingdesserts in een plastic ei met daarop Peppa Pig en Paw Patrol direct uit productie ging nemen. De wikkels van de verpakkingen zijn nu voorzien van door het bedrijf zelfontworpen fantasiefiguren. Deze zogeheten branded characters mogen nog altijd wel worden gebruikt in reclame en op verpakkingen, ook op die gericht op allerjongste kinderen. In de ogen van foodwatch is dit jammerlijk en vraagt om verdere aanscherping van de regels rondom kindermarketing. Onderzoek toont aan dat de zelfbedachte figuren jonge kinderen net zo hard verleiden als bekende kinderidolen uit series, speelgoed en films.
Gezond snoepgoed?
De klacht van foodwatch tegen het Nederlandse FruitFunk is door de commissie ongegrond verklaard, omdat FruitFunk een nog lopend media-contract kon overleggen waardoor het gebruik van bekende kinderidolen nog wel is toegestaan. FruitFunk gaf in het verweer aan dat het in het geval van hun Strawberry Fruit Flakes om ‘gezond snoepgoed’ gaat dat zou worden ondersteund door het Voedingscentrum en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), wat ook tot een uitzonderingspositie zou kunnen leiden. Hier wilde de commissie niet in meegaan. Het bedrijf gaf tijdens de zitting uit eigen beweging aan dat ze gezien de consternatie het product in Nederland niet meer zullen voorzien van Paw Patrol afbeeldingen.
Het Belgische 4Retail kwam harder in het verweer en trok de definitie van reclame en de leeftijdsgrenzen volgens de Nederlandse reclamecode in twijfel, maar is door de Reclame Code Commissie voor vijf van de in totaal zes beklaagde producten op de vingers getikt. Hun Zagazoe! producten Choco Bars Paw Patrol koeken, Icepaws Paw Patrol ijsjes, Party Bubbles Minions drank, Biscuits Frozen koeken en Mini Cakes Frozen II zijn in strijd met de regels. Voor de Zagazoe! Fabeltjeskrant Fruit Bakes gold een nog lopend media-contract. 4Retail gaf tijdens de zitting aan dit product uit te gaan faseren. De Paw Patrol chocolade koekjes en ijsjes, en de Frozen II cakejes worden eveneens snel uit de productie genomen.
Overigens boden de verkopende supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus gelijk na de klacht van foodwatch aan de producten uit voorzorg uit de schappen te halen en niet meer bij te bestellen bij de fabrikanten.
Straks ook suiker, vet, vlees en zout belasting op producten...
Anders zoek je even een echte baan.
Dit soort types maken het leven er niet toffer op en ze krijgen betaald om te zeuren over alles
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
En als de kinderen erom zeuren is nee ook een antwoord. En ja ik heb zelf ook genoeg kinderen en nee ik slaap er geen nacht slechter door wanneer ik nee zeg tegen ongezonde troep. Ook dat hoort bij de opvoeding.
Zoals men in de beginselen der mensheid ook het nageslacht moest onderwijzen welke bessen giftig waren en welke gezond en eetbaar.
Kansloos geouwehoer is dit altijd. Ouders bepalen toch zelf wat ze wel/niet kopen voor hun kinderen. En kinderen die jankend op de grond gaan liggen omdat ze het niet krijgen, daar is wat opvoedkundig fout gegaan. Moet je de ouders aanrekenen niet de supermarkten of de voedselproducenten.
Mijn kinderen hebben echt nog nooit, maar dan ook echt nooit, gejankt omdat ze iets niet mochten in een winkel of supermarkt. Maar goed, hedendaags leven we in een bubbelfoliegeneratie van ouders die hun kind niet durven aanpakken waardoor het kind lekker over de ouder heen kan walsen.
foto
Met een bak meer suiker dan "normale" koekjes.
En dat vinden mensen hier dan een goed idee.
Sommige mensen kunnen de keus blijkbaar niet zelf maken, dus moet je ze een handje helpen.
Wat niet wegneemt dat het natuurlijk ook aan ouders is om gewoon even de rug te rechten als zo'n kind weer aankomt met een of ander pakje troep, maar ja.
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Maar claim gerust je vrijheid
Ik koop vaak spinazie ingevroren, mijn god wat ben ik slecht bezig.
Het lijkt misschien nergens over te gaan maar dat bewust zo manipuleren van kinderen door fabrikanten vind ik toch behoorlijk smerig en onetisch zelfs. Hetzelfde met de Happy meal van McDrek of boterhamworst met lachende clowngezichtjes erin, kijk eens wat lief een dood beest met een smiley gezicht!
Het is wel zware indoctrinatie natuurlijk en ik koop die rotzooi niet maar niet iedere ouder staat even sterk in zijn schoenen dus ik vind het goed dat hier tegen wordt opgetreden.
Kinderchampagne vind ik helemaal al zo'n achterlijk iets, kijk je bent pas 7 dus je mag nog geen alcohol maar hier heb je een flesje kinderchampagne dan kun je vast oefenen voor later als het wel mag. Wat is het volgende, kindersigaretten waar neprook uit komt?
alsof je ze vermoord als ze geen PawPatrol-koekjes krijgen, en dan de dodende blikken van andere mensen.
Je moet soms heel sterk in je schoenen staan om er niet voor te zwichten
Dit is ook de reden dat ik mijn kinderen dus noooit meeneem naar de supermarkt. Ik doe enkel alleen boodschappen. Degene die hier tegen zijn hebben zelf meestal geen kinderen.
Toen de anti rook lobby begon vonden jullie het allemaal 'best' en 'moesten de rokers niet zeiken'.. nu is het precedent geschept en zijn jullie (kinderen die snoep eten, diabetici, alcoholisten en vetzakken) aan de beurt!
Hoe doen jullie dat dan in een speelgoedwinkel, of pretpark, of whatever. Want je kind zal maar iets willen...
Wie ben jij om te bepalen wat goed is (lees; enkel het juiste) voor een kind, of wat een kind wel/niet zou mogen. We leven in een vrij land. Ik vind dat men hun kind ook niet vol moet proppen met suikers (mijn kinderen krijgen echt wel wat te snoepen soms, maar niet extreem) maar we leven in een land met keuzevrijheid. Ik ben er meer voor om ouders beter in te lichten over wat voor schade het kan toebrengen aan een kind, nu en voor de toekomst. En zelfs dan als ouders er niet in mee willen gaan, zijn ze daar vrij in. Ook al ben jij, of ik, het daar niet mee eens.
En die eerste 5x dan kijken mensen je aan, so what. Ik voed mijn kind op.
Ik vind het een goede campagne, want niet iedereen is immers een fok!expert.
Vanaf baby af aan consequent zijn, praten met je kind, uitleggen waarom iets niet mag en vooral consequent zijn. Nee is nee en zeuren werkt niet, nooit.
Dus naast ongezond kunnen ze dit ook op termijn wel gaan verbieden want blijkbaar is het volk dom en mag niks meer zelf bepaald worden.
Bovendien klagen we als samenleving, en de politiek ook, dat de zorgkosten een te grote en dure post wordt op de begroting van de overheid. Begin dan ook eens met het beschermen van de gezondheid van de mensen en het promoten van gezond voedsel en een gezonde levensstijl en ontmoedigen en wellicht extra belasten van ongezond voesel. Voedsel ligt aan de basis van gezondheid en hier is een grote slag in te maken gezien alle, vaak goedkope, troep in de supermarkten. De overheid moet meer gaan doen, de suikertax had een goed begin geweest, maar dat ging niet door..rara hoe zou dat nou weer komen (lobby) en dat is een gemiste kans.
Kunnen we niet zorgen dat iedereen een maaltijd volledig door de overheid samengesteld krijgt elke dag? Dan hoeven we ons geen zorgen te maken dat men ongezonde of te veel dingen binnen krijgt. DIe eigen keuze is natuurlijk ook verschrikkelijk.
Schaf reclame dan af die, welke kant je ook op kijkt, altijd je beeld over de wereld voor jou inkleurt.
Nu lijkt het of toegestane reclame wel eerlijk is als je het op deze pamperende wijze reguleert.
Massa-psychologie dat je vooral blijft kopen en de economie spekt.
Overdreven reactie. De natuur heeft een overvloed aan gezonde produkten, dus genoeg keuze uit gezond voedsel, bovendien kan je met al die gezonde produkten weer een heel scala aan gezonde gerechten maken, mits je de moeite wil nemen even te koken. De keuze is reuze, maar als je dat niet inziet ben je wellicht al teveel beïnvloed door de fabrikanten en hun troep.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken