Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen
Voedselproducenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk gaan meerdere verpakkingen waarop ze nog altijd kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen en Minions gebruiken aanpassen of uit de markt halen. Dit doen ze naar aanleiding van klachtenprocedures die foodwatch heeft aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De commissie heeft de voedselwaakhond in het merendeel van de gevallen gelijk gegeven.
Volgens de Nederlandse Reclame Code mag het plaatsen van zogenaamde licenced kinderidolen op ongezonde snacks en tussendoortjes niet meer sinds juli van dit jaar, maar toch gebruiken producenten nog steeds kinderidolen om de aandacht van de jongste kinderen te trekken. Foodwatch eist dat alle voedselproducenten stoppen met het overtreden van de kindermarketingregels.
Frank Lindner, campaigner bij foodwatch: “Het is ons opgevallen dat de producenten ergens wel weten dat ze in essentie fout zitten door nog altijd bekende kinderidolen te gebruiken. Maar in hun verweren proberen ze toch om zich te beroepen op de kleinste lettertjes uit de reclamecode en uitzonderingsposities om toch hun gelijk te krijgen. Gelukkig is de Reclame Code Commissie hier in het merendeel van de klachten niet voor gevallen.”
Lokken met idolen
Foodwatch deed afgelopen zomer onderzoek in supermarktvestigingen en op webshops van Albert Heijn, Jumbo en Plus. De waakhond kwam diverse voedingsmiddelen tegen, vooral ongezonde tussendoortjes, waarop nog steeds bekende kinderidolen stonden. Onder meer een alcoholvrije bubbeldrank met daarop Minions. Verder ook koekjes, cakejes en ijsjes met Paw Patrol en Frozen. En een kindertoetje met daarop Peppa Pig en Paw Patrol. In totaal zijn negen producten door de voedselwaakhond naar de Reclame Code Commissie gestuurd ter beoordeling.
Op 1 februari 2019 is er een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) in werking getreden. In de basis geldt dat reclame maken met behulp van bekende kinderidolen niet mag wanneer het gaat om kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Deze basisregel geldt ook voor verpakkingen. De overgangstermijn van 17 maanden na inwerkingtreding liep op 1 juli van dit jaar af.
Schuldbekentenis
De beklaagde Tsjechische voedselproducent Dairy4Fun koos direct eieren voor z’n geld. Het bedrijf meldde al voor de hoorzitting met de commissie dat het de puddingdesserts in een plastic ei met daarop Peppa Pig en Paw Patrol direct uit productie ging nemen. De wikkels van de verpakkingen zijn nu voorzien van door het bedrijf zelfontworpen fantasiefiguren. Deze zogeheten branded characters mogen nog altijd wel worden gebruikt in reclame en op verpakkingen, ook op die gericht op allerjongste kinderen. In de ogen van foodwatch is dit jammerlijk en vraagt om verdere aanscherping van de regels rondom kindermarketing. Onderzoek toont aan dat de zelfbedachte figuren jonge kinderen net zo hard verleiden als bekende kinderidolen uit series, speelgoed en films.
Gezond snoepgoed?
De klacht van foodwatch tegen het Nederlandse FruitFunk is door de commissie ongegrond verklaard, omdat FruitFunk een nog lopend media-contract kon overleggen waardoor het gebruik van bekende kinderidolen nog wel is toegestaan. FruitFunk gaf in het verweer aan dat het in het geval van hun Strawberry Fruit Flakes om ‘gezond snoepgoed’ gaat dat zou worden ondersteund door het Voedingscentrum en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), wat ook tot een uitzonderingspositie zou kunnen leiden. Hier wilde de commissie niet in meegaan. Het bedrijf gaf tijdens de zitting uit eigen beweging aan dat ze gezien de consternatie het product in Nederland niet meer zullen voorzien van Paw Patrol afbeeldingen.
Het Belgische 4Retail kwam harder in het verweer en trok de definitie van reclame en de leeftijdsgrenzen volgens de Nederlandse reclamecode in twijfel, maar is door de Reclame Code Commissie voor vijf van de in totaal zes beklaagde producten op de vingers getikt. Hun Zagazoe! producten Choco Bars Paw Patrol koeken, Icepaws Paw Patrol ijsjes, Party Bubbles Minions drank, Biscuits Frozen koeken en Mini Cakes Frozen II zijn in strijd met de regels. Voor de Zagazoe! Fabeltjeskrant Fruit Bakes gold een nog lopend media-contract. 4Retail gaf tijdens de zitting aan dit product uit te gaan faseren. De Paw Patrol chocolade koekjes en ijsjes, en de Frozen II cakejes worden eveneens snel uit de productie genomen.
Overigens boden de verkopende supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus gelijk na de klacht van foodwatch aan de producten uit voorzorg uit de schappen te halen en niet meer bij te bestellen bij de fabrikanten.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Beter leren ze op jonge leeftijd al dat ze niet gevoelig moeten zijn voor reclame, zodat ze later meer weerbaar worden tegen marketingtechnieken waarmee ze dagelijks tientallen/honderden keren door geprikkeld gaan worden.
(Om gezeur te voorkomen: Ik heb 2 kinderen, 4 en 6. En nee is nee, dan gaan ze maar krijsend op de grond van de supermarkt liggen.)
Deze wijzingingen komen niet zomaar uit de hoge hoed, er is wel degelijk onderzoek naar gedaan hoe verpakkingen kinderen (mensen) beinvloeden... net zoals de fabrikanten dat hebben gedaan, alleen dan juist ter misbruik om mensen bewust te verleiden.
Maar ieder zijn mening, ik persoonlijk ben blij met deze aanpak en dat er meer mag volgen.
Bij bijv. Kinder surprise zit er nog een speeltje in of bij de Mcdonalds het happy meal ook maar hier is het puur en alleen om de aandacht van kinderen te trekken omdat ze de figuren kennen van TV...
Nu dit verboden is gebruiken ze direct een of ander eigen verzonnen figuur dat heeft er ook niks mee te maken natuurlijk, maar trekt al heel wat minder aandacht van de kinderen omdat het niet om hun favoriete strip-idool gaat.
Ben normaal niet zo van verbieden van dit soort maar hier hebben ze echt wel een punt vind ik
Maar het zou toch echt verdomme te ver gaan als er geen cartooneske leeuwtjes, kippetjes, whatever gebruikt kan worden op verpakkingen om het er een beetje speels en kleurrijk uit te laten zien. Dergelijke vertoningen zijn nu juist voor mij een duidelijk signaal om ver erbij vandaan te blijven.
Doet me denken aan.
First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist
Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist
Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist
Then they came for the Jews
And I did not speak out
Because I was not a Jew
Then they came for me
And there was no one left
To speak out for me
- Martin Niemöller
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken