Harde wind speelt HSL parten

De hogesnelheidslijn is vorig jaar 38 keer stilgelegd omdat het te hard waaide. Daardoor vielen er 236 treinen uit. Spoorbeheerder ProRail bevestigt woensdag berichtgeving daarover van het AD en Treinreiziger.nl.

De HSL-brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk geldt als bottleneck. "De treinen moeten langzamer gaan rijden als de windmeters bij de brug 115 kilometer per uur meten. Bij windstoten van 128 kilometer per uur wordt de lijn stilgelegd, dat schrijven de Europese regels voor", zegt een woordvoerder van ProRail.

Volgens hem was 2015 een windrijk jaar met een relatief groot aantal dagen dat de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, door harde wind niet kon rijden. Dat gebeurde vorig jaar zeven keer vaker dan gemiddeld, aldus de ProRail-woordvoerder. De trein rijdt tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda.

Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV vindt dat er desnoods windschermen op de HSL-brug bij Moerdijk moeten worden geplaatst zodat de treinen ook bij harde wind kunnen rijden, zo zei hij in het radioprogramma Evers Staat Op.

Harde wind speelt HSL parten
Harde wind speelt HSL parten (Foto: ANP)