'Online beveiliging is doodlopende weg'

Het beveiligen van spellen via een online verificatie is een doodlopende weg. Dat zegt topmanager Frank Gibeau van EA in een interview met de website Gamesindustry. Volgens hem moeten spellen alleen online verificatie krijgen wanneer dat nodig is voor een dienst, zoals het samenspelen met andere spelers, en niet uit beveiligingsoverwegingen.

"Wij wilden met SimCity een online spel bouwen", zegt Gibeau in het interview. Gamers moeten in het simulatiespel samenwerken om hun steden succesvol te maken. Het zou volgens hem niet zo zijn dat Electronic Arts een vervelend beveiligingssysteem tegen piraterij door de strot van gamers wil drukken.

Gibeau ziet SimCity dan ook als een massively multiplayer online-game, een MMO. "Bij een MMO vraag je ook niet om een offline functie", reageert de topman. Ondanks die insteek konden een miljoen spelers het pc-spel in de eerste week niet spelen. Servers konden de drukte niet aan. "Dat was teleurstellend en onze eigen fout", geeft Gibeau toe.


'Online beveiliging is doodlopende weg'