Waarschuwingssysteem voor machinist bij rood sein

NS en ProRail voeren een extra waarschuwingssysteem in zodat machinisten weten dat er een rood sein nadert. Dat melden NS en ProRail in reactie op het dinsdag gepresenteerde onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de treinbotsing in Amsterdam in april.

Het nieuwe waarschuwingssysteem voor machinisten gaat zo'n vijftig miljoen euro kosten. Aanvullend komt er ook een systeem voor de verkeersleiding waarmee automatisch wordt gemeld dat een trein door een rood sein is gereden.

In afwachting van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERMTS, dat voor 2016 gepland staat, willen NS en ProRail meer investeren in het systeem ATB-vv. Dat systeem zorgt ervoor dat treinen die met een snelheid van minder dan veertig kilometer per uur een rood sein naderen, automatisch worden stilgezet. Aan het einde van dit jaar moeten 2500 seinen met dit systeem zijn uitgerust, wat zo'n 25 miljoen euro gaat kosten.

Daarnaast wordt in de dienstregeling meer tijd ingepland voor treinen om elkaar te kruisen of passeren. Verder wordt een rood sein alleen nog op 'logische' plekken voor de machinist gegeven en wordt het systeem dat gevaarlijke situaties in het spoorboekje automatisch herkent verder uitgebreid.

De NS laat verder een extern onderzoeksbureau het materieel doorlichten. Onder meer het interieur van treinen moet zo veiliger worden.

Bij het ongeluk botsten een intercity en sprinter op elkaar nadat de sprinter een rood sein miste. Van de ongeveer 425 inzittenden raakten er ten minste 190 gewond, van wie ruim twintig ernstig. Een vrouw overleed.

Volgens de OVV bleef het passeren van het rode sein bij de treinbotsing onopgemerkt door zowel de machinist zelf, als de verkeersleiding en andere treinen. Dat gebeurde mede omdat waarschuwingssystemen ontbraken en de dienstregeling te krap was.