Netwerk van auto's moet filespook verjagen

In de buurt van Eindhoven gaan de komende tijd driehonderd taxi's en voertuigen van de Wegenwacht de weg op die zijn aangesloten op een intelligent verkeersnetwerk. Dat moet leiden tot een betere doorstroom van het verkeer en een grotere verkeersveiligheid. De bestuurders van deze voertuigen krijgen van het netwerk specifieke rijadviezen.

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) gaf maandag in Helmond de aftrap voor deze proef, waarbij onder meer NXP Semiconductors, IBM, de Technische Universiteit Eindhoven, TNO, ANWB en Rijkswaterstaat zijn betrokken.

Gegevens van de auto's worden centraal verzameld, zoals informatie over de snelheid, vering, remmen en over de ruitenwissers. Dat geeft de wegbeheerders informatie over het actuele gebruik en de conditie van de wegen, wat weer kan worden gebruikt voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.

De proef is onderdeel van het programma Brabant-in car, waarbij verschillende zogeheten in-cartechnologieën worden gebruikt. Zo is er ook een experiment gaande met auto's die sensoren hebben en communiceren met camera's langs de weg. Hierdoor worden individuele bestuurders geïnformeerd over de snelheid van het verkeer verderop. Dat moet zorgen voor kleinere snelheidsverschillen tussen de auto's en minder files.

Schultz verwacht veel van zogeheten intelligente transportsystemen om zo het filespook te verjagen. De bewindsvrouw draagt in totaal veertig miljoen euro bij om de files op de drukste knelpunten in Brabant te verminderen. De regionale overheden en het bedrijfsleven investeren ruim dertig miljoen aan de plannen. Dan gaat het ook om 'ouderwetse' infrastructurele maatregelen, zoals betere aansluitingen en aanpassingen van kruispunten.