Storing iDEAL kost webwinkels mogelijk miljoenen

Het internetbetaalplatform iDEAL was vanaf zondagmiddag ongeveer zes uur uit de lucht. Volgens Currence, het bedrijf achter iDEAL, was een storing bij de Rabobank de oorzaak. Het betaalplatform draait inmiddels weer, maar de schade loopt waarschijnlijk in de miljoenen. Per dag worden 190.000 betalingen gedaan via het systeem.

De storing bij de Rabobank raakt sinds zondag klanten die via internet of hun mobiele telefoon bij hun rekening willen. Maar volgens Currence heeft de storing ook het systeem van iDEAL platgelegd. "We hebben twee platforms. Niet alle banken werden door de storing getroffen. Banken op hetzelfde platform als de Rabobank, zoals ING en SNS, lagen er wel uit."

De schade loopt hoog op. Volgens internetmagazine Bright.nl loopt de schade in de miljoenen. Jitse Groen, directeur van Thuisbezorgd.nl, laat weten dat het alleen al bij zijn klanten om 100.000 euro gaat. Op de site kan bij deelnemende restaurants eten worden besteld en met iDEAL worden afgerekend.

Een woordvoerder van Currence heeft nog geen inzicht in het schadebedrag. "We weten nog niet hoeveel transacties er niet konden plaatsvinden. Over de schade is nog niets te zeggen. Er zijn tot nu toe geen schadeclaims binnengekomen."

Steeds meer bedrijven bieden iDEAL aan als betaalmethode. Volgens Currence is 90 procent van de Nederlandse webwinkels bij het systeem aangesloten. Vorig jaar werden er ongeveer 69 miljoen betalingen mee verricht, een groei van 53 procent ten opzichte van 2009.


Storing iDEAL kost webwinkels mogelijk miljoenen (Foto: Novum)