Ruim tweehonderd klachten studenten ov-chipkaart

Het OV loket heeft sinds gisteren meer dan tweehonderd klachten binnengekregen van studenten die nog geen OV-chipkaart hebben ontvangen. Dit is volgens het loket van reizigersorganisatie Rover een recordaantal sinds haar oprichting in 2008.

Alle ruim tweehonderd studenten die bij het loket hebben aangeklopt zouden herhaaldelijk een chipkaart hebben aangevraagd, maar op 16 maart nog geen werkende kaart hebben gehad. De informatievoorziening aan deze groep studenten laat ondertussen volgens het loket te wensen over. Wat de studenten die buiten hun schuld om geen geldige kaart hebben moeten doen, is ze niet verteld.

Studenten kunnen sinds gisteren alleen nog reizen met het digitale vervoersbewijs. De ov-bedrijven spraken gisteren nog van een rustig verlopen overgang en verwachtten dat mensen snel wennen.

Volgens het OV loket blijkt uit de klachten echter dat de invoering van de chipkaart helemaal niet zo vlot verloopt als de vervoersbedrijven zeggen. "Er zijn studenten bij die soms al meer dan vijf aanvragen hebben gedaan voor een chipkaart, maar nooit een goed product hebben ontvangen."

Het OV loket behandelt klachten van ov-gebruikers die niet afdoende door vervoerders zijn verholpen. Vanaf december vorig jaar heeft het loket meer dan zeshonderd klachten van studenten binnengekregen die via de reguliere weg geen geldige chipkaart hebben ontvangen.