Historisch: AVUS

Het huidige Formule 1-wereldkampioenschap werd voor het eerst georganiseerd in 1950, maar lang daarvoor werden er al Grands Prix gehouden, soms op de meest merkwaardige circuits. Zo was er de wereldberoemde Nürburgring, met haar 23 kilometer en meer dan 120 bochten en het razendsnelle Pescara, met rechte stukken van acht kilometer lang. Maar het vreemdste circuit was misschien wel de "Automobil Verkehrs und Übungs Strasse", kortweg AVUS genoemd.

AVUS was tijdens de Eerste Wereldoorlog gebouwd door Russische krijgsgevangenen en was oorspronkelijk een testbaan voor de toenmalige autofabrikanten. Het circuit was niet meer dan twee rechte stukken, verbonden door twee kombochten en was meer dan 19 kilometer lang. In 1926 werd de eerste Duitse Grand Prix gehouden op de baan en in de jaren '30 werd de baan grondig verbouwd om er de snelste racebaan ter wereld van te maken. AVUS had hevige concurrentie van de nieuwe Nürburgring en de noordelijke kombocht kreeg een metamorfose waarna het asfalt in een hoek van 43 graden omhoog liep. In 1937 werd hier de snelste race in decennia gehouden: Hermann Lang won de race met een gemiddelde snelheid van 260 kilometer per uur.

De populaire autocoureur Bernd Rosemeyer probeerde in 1938 het snelheidsrecord op land te breken op AVUS. In een dramatisch ongeluk kwam hij om het leven en er werd besloten om de baan veiliger te maken. De zuidelijke kombocht werd gesloopt en halverwege de baan werd een nieuwe zuidbocht gebouwd, waardoor de baan minder dan 9 kilometer lang werd.

Na de tragische Grand Prix van 1958 op de Nürburgring, waarbij Peter Collins met zijn Ferrari over de kop sloeg en fatale verwondingen opliep toen hij tegen een boom werd geslingerd, kwam in 1959 het Formule 1-kampioenschap naar de baan bij Berlijn. De race stond echter onder een slecht gesternte, met als dieptepunt de dood van Jean Behra.

De carrière van Fransman Behra was in de vorige jaren in een stroomversnelling geraakt doordat hij met een Maserati diverse races buiten de Formule 1 had gewonnen en voor 1959 tekende hij bij het toen al prestigieuze team van Ferrari. Hij kwalificeerde zich goed voor de verschillende races, maar nadat hij in de Franse Grand Prix was uitgevallen door mechanische pech, verkocht hij zijn teambaas een vuistslag en werd ontslagen. Hij besteedde de rest van het jaar in lagere klasses.

De steile noordelijke bocht van AVUS had ondertussen al een bijnaam gekregen: Muur des Doods. De bocht kon met 180 km/h genomen worden, maar er stonden geen vangrails of hekken bovenop het bouwwerk. In een Porscherace tijdens het Grand Prix-weekend van 1959 verloor Jean Behra de macht over het stuur en vloog over de rand. Hij belandde tegen een vlaggenmast en was op slag dood.

Op de zondag van datzelfde weekend werd de Grand Prix in twee delen verreden en werd gedomineerd door Ferrari, waarvan de coureurs het complete podium veroverden. Tijdens de race echter verloor Hans Hermann de macht over het stuur van zijn BRM en sloeg op hoge snelheid diverse malen over de kop. Hermann werd uit de wagen geslingerd, maar raakte slechts licht gewond.

Na dit zwarte weekend werd AVUS afgedankt als Formule 1-circuit. De noordelijke bocht werd afgebroken, maar er werden nog tot halverwege de jaren negentig toerwagenraces georganiseerd. Dat kwam tot een abrupt einde toen in 1995 aanstormend talent Keith Odor in de Nordkurve spinde en dwars op de baan tot stilstand kwam. Hij werd geramd door een aanstormende collega en overleed aan de gevolgen van de crash. De Duitse Senaat besloot het jaar erop alle wedstrijden op AVUS voorgoed te verbieden. Tegenwoordig is AVUS nog slechts onderdeel van de Autobahn A115 naar Berlijn.

Submitter:  Bron: FOK!sport