F1 jaaroverzicht 2005: deel 2


Deel één vind je hier.

Race 10: Frankrijk
Door het debacle van Indianapolis raakte de mooie pole position van Trulli ondergesneeuwd, maar in Frankrijk pakt de Italiaan nogmaals de eerste startrij, naast poleman Alonso. De wedstrijd zelf is een makkelijke prooi voor de Spanjaard. Hij rijdt twaalf van de vijftien finishers op een ronde en wint met overmacht. Räikkönen, die door een motorwissel achterin de grid moest starten, rijdt naar een tweede plaats en eindigt elf seconden achter Alonso.

Jenson Button haalt met een vierde plaats de eerste punten van BAR in 2005 binnen. Beide Minardi's vallen uit met een lekke band, veroorzaakt door een menselijke fout. Christijan Albers maakt hierdoor zelfs nog een zware crash mee. Mark Webber heeft tijdens de race veel last van een lek in het motorcompartiment en loopt brandwonden op aan zijn heupen. Nauwelijks een uur na de finish komen de eerste geruchten op gang dat Jordantester Robert Doornbos naar Minardi gaat. Patrick Friesacher verspeelt zijn racezitje door financiële problemen en al snel wordt de transfer van Doornbos met ingang van de Duitse Grand Prix bevestigt. Het nieuws betekent een volledige Nederlandse bezetting bij het team van Paul Stoddart.

Race 11: Engeland
Slechts enkele dagen na de bomaanslagen in Londen is de Formule 1 op Silverstone, waar verscherpte veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Verder wordt er voor de start een minuut stilte in acht genomen en rijdt Jordan met een zwarte neus op de wagens. Alonso pakt opnieuw de pole position en krijgt Button naast zich, omdat Räikkönen weer een motor moet wisselen. De Fin rijdt echter opnieuw een sterke race en finisht op de derde plaats.

De winst is echter voor zijn teamgenoot Montoya. Bij de start pakt hij direct de leiding en is de hele race in een gevecht verwikkeld met Alonso. Uiteindelijk trekt Montoya aan het langste eind, niet in de minste plaats doordat Alonso wordt opgehouden door achterblijver Trulli. Button eindigt op een teleurstellende vijfde plaats.

Race 12: Duitsland
In Duitsland lukt het Räikkönen dan eindelijk om zonder brokken op de pole position te komen. Hij heeft er wel de hulp van zijn teamgenoot bij nodig, die in een zeer snelle ronde een stuurfout maakt en in de banden belandt. Button pakt opnieuw een tweede startplaats, op bijna een halve seconde van Räikkönen. In de race heeft de Fin echter minder geluk.

Räikkönen leidt een groot deel van de wedstrijd, maar valt opeens stil met hydraulische problemen. De oorzaak blijkt een verkeerd gemonteerd overdrukventiel te zijn. Alonso neemt de koppositie over en geeft deze niet meer af. Montoya, van de allerlaatste plaats gestart, finisht op een tweede positie, vlak voor Button. Robert Doornbos krijgt het in zijn eerste race direct aan de stok met Jacques Villeneuve. Een lekke band is het resultaat voor de Nederlander. Ook Monteiro komt in aanraking met Villeneuve.

In de zomermaanden ontspint zich een tweede Buttongate. Had BAR er vorig jaar nog een rechtszaak voor nodig om Jenson Button te behouden, terwijl de Brit al getekend had bij Williams, dit keer zijn de zaken omgedraaid. Button wil van zijn contract met Williams af en opnieuw moet een rechter een beslissing forceren. Uiteindelijk mag Button bij BAR blijven, maar gaan er in ruil ettelijke miljoenen Engelse ponden naar Williams.

Race 13: Hongarije
Michael Schumacher is verrassend de snelste tijdens de kwalificatie op de Hungaroring. Hij blijft Montoya bijna een seconde voor. Ook bij de start van de race blijft de Duitser aan kop, maar krijgt al snel een razendsnelle Räikkönen achter zich aan. Ondertussen wordt Christian Klien geraakt door Jacques Villeneuve en rolt de grindbak in.

In de pits pakt Räikkönen echter de kopppositie af van Schumacher. Hij blijkt een stuk sneller dan de Duitser en slaat een flink gat. Schumacher krijgt zelfs nog tegengas van zijn broer Ralf, die hem de tweede plaats probeert af te troggelen. Uiteindelijk weet de wereldkampioen zijn broertje voor te blijven en eindigen ze samen op het podium, naast Räikkönen, die zijn vierde overwinning van het jaar viert. Leider in het kampioenschap, Fernando Alonso, eindigt op een beschamende elfde plaats.

Ondertussen is het silly season alweer in volle gang. Rubens Barrichello kondigt aan Ferrari te verlaten voor BAR en de eerste geruchten over zijn opvolger steken de kop op. Naast Valentino Rossi, kampioen op twee wielen, worden ook Jenson Button en Felipe Massa genoemd. Uiteindelijk trekt Massa aan het langste eind en wordt hij ingelijfd als teamgenoot van Michael Schumacher. Even lijkt het er nog op dat ook Räikkönen naar Ferrari zou gaan, als vervanger van Schumacher, maar dat blijkt onzin.

Race 14: Turkije
Na een succesvol Monaco aan de Maas, waarbij onder andere Williams' en Minardi's over de Coolsingel stuiven, debuteert het Istanbul Otodromo als Formule 1-circuit. Door het verse asfalt en de onbekende baan zien de trainingen en de kwalificatie veel spins, maar uiteindelijk zet Räikkönen de snelste ronde neer. Fisichella is als uitzondering eens sneller dan Alonso en pakt de tweede startplaats.

De wedstrijd betekent een slecht weekend in een toch al tegenvallend seizoen voor Williams. Beide coureurs moeten tot twee maal toe de pits bezoeken met lekke achterbanden. Minder grote problemen heeft McLaren, dat op weg lijkt naar een dubbelslag met Räikkönen op kop. Montoya wordt echter van achter de grindbak in getikt door Tiago Monteiro. De Colombiaan kan zijn race wel uitrijden, maar verliest zijn tweede plaats aan Alonso.

Race 15: Italië
Nick Heidfeld haakt af na de eerste trainingen op Monza. De Duitser klaagt over zware hoofdpijn na een week eerder een harde crash te hebben doorstaan tijdens een test. Hij wordt vervangen door Antonio Pizzonia. De kwalificatie wordt in eerste instantie gedomineerd door Räikkönen, maar door een motorwissel van de Fin schuift Montoya naar de eerste startplaats op.

De inmiddels bijna gebruikelijke pech van Räikkönen houdt aan op de zondag. Na de start weet hij zich op hoog tempo naar de leiders Montoya en Alonso toe te werken, maar moet met een beschadigde band uit voorzorg de pits bezoeken, een euvel dat ook de overwinning van Montoya bedreigt. Montoya neemt het risico en rijdt door. Terwijl zijn teamgenoot nog eens spint, heeft Montoya alleen nog maar druk van Fernando Alonso en wint de race, die opvallend genoeg geen uitvallers kent. Alonso is door zijn tweede plaats bijna verzekerd van de wereldtitel.

Tijdens het raceweekend op Monza gonst het ineens van de geruchten over een deal tussen Red Bull en Minardi. In de Belgische Ardennen komt het grote woord eruit: Red Bull Racing koopt het team op en geeft het voor volgend jaar de naam Scuderia Toro Rosso mee. Als coureurs worden Vitantonio Liuzzi en Scott Speed aangekondigd.

Race 16: België
Na een compleet verregende vrijdag (Massa: "Ik ga het circuit alleen op met een jetski") is de zaterdag droog en kan McLaren de volledige eerste startrij pakken, met Montoya voorop. Ook op zondag is de baan nat, maar valt er geen regen tijdens de race. De gladde baan blijkt echter verraderlijk en Giancarlo Fisichella maakt bovenaan de Eau Rouge een enorme crash mee. De coureur is ongedeerd, maar de Renault is volledig afgeschreven.

Na de logische safety car-situatie begint de baan langzaam wat droger te worden. Verschillende coureurs proberen droogweerbanden uit, maar worden snel afgestraft voor het genomen risico. Slechts Mark Webber weet voordeel te halen uit de optimistische bandenkeuze. Net als in Turkije kan ook nu Montoya een dubbele overwinning voor McLaren niet waarmaken. Na een onduidelijke crash met Pizzonia moet hij uitstappen en de tweede plaats aan Alonso laten. Räikkönen doet wat hij moet doen en stelt met zijn overwinning de beslissing om de titel uit.

Race 17: Brazilië
Nick Heidfeld ontbreekt ook in Brazilië op de grid. Pizzonia vervangt hem opnieuw en boze tongen beweren dat Williams hem niet wil meer inzetten, omdat hij net een contract heeft getekend bij BMW voor 2006. De startgrid van Interlagos kent een aantal verrassingen: Christian Klien rijdt een zesde tijd en Tiago Monteiro staat op een twaalfde plaats. Trulli wisselt een motor en valt terug naar de negende rij. Alonso pakt de pole position.

De start van de wedstrijd zorgt voor nogal wat brokken. Coulthard, Pizzonia en Webber vechten om hetzelfde stukje asfalt en raken elkaar. Webber kan als enige nog naar de pits rijden, waar zijn wagen in brand blijkt te staan. Uiteindelijk kan de Williamscoureur met grote achterstand de baan weer op en haalt zelfs de finish. Montoya en Räikkönen halen al snel leider Alonso in en slaan eindelijk hun dubbelslag.

Alonso is niet snel, maar wel snel genoeg voor een derde plaats, wat het wereldkampioenschap veilig stelt. Alonso is daarmee de eerste Spaanse wereldkampioen en tevens de jongste ooit. Ook is hij de eerste wereldkampioen na de jarenlange dominantie van Michael Schumacher. Ook voor Monteiro stond een record op stapel, maar zijn eerste uitval van zijn carrière betekent dat hij Schumacher's reeks van zeventien opeenvolgende uitgereden races niet kan evenaren.

Race 18: Japan
Regen speelt een grote rol tijdens de kwalificatie. Ralf Schumacher is de laatste op de opdrogende baan die zijn ronde rijdt voor het begint te regenen en pakt de pole position. De top drie van Brazilië moet zich door plassen en waterstroompjes op het asfalt worstelen en belandt achterin het veld.

De race zelf werd echter op een droge baan verreden. Ralf Schumacher zakt al snel door het ijs en valt terug naar een achtste plaats. Montoya belandt na een akkefietje met Villeneuve hard in de bandenstapels, maar kan ongedeerd uitstappen. Ook Sato houdt zich niet aan de regels en ramt Trulli van de baan. Hij ontvangt daarvoor een diskwalificatie van de FIA, nadat hij hetzelfde in België al bij Schumacher had uitgehaald.

Fisichella rijdt het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding. Hij wordt echter op de hielen gezeten door Räikkönen en in de laatste ronde zet de Fin alles op alles om de winst te pakken. Met een gewaagde manoeuvre haalt hij Fisichella in en rijdt de wedstrijd op de koppositie uit. Fisichella wordt tweede, zijn teamgenoot Alonso maakt het podium vol.

Race 19: China
Alonso pakt de pole position voor de laatste race van het seizoen. Het grootste nieuws bij de start is echter de crash van Michael Schumacher en Christijan Albers. Schumacher is voor de race langzaam onderweg naar de grid, als hij wordt geraakt door Albers, die op volle snelheid door een blinde bocht komt. Beide wagens kunnen niet worden gebruikt en de coureurs moeten vanuit de pitstraat in hun reservewagens starten. Schumacher krijgt de schuld van de crash van de FIA.

Bij de start krijgt leider Alonso hulp van Fisichella, die de goed startende wagens van Red Bull afhoudt. Al snel wordt echter de safety car ingezet, omdat er een rooster van een afwateringsgoot is losgekomen. Montoya rijdt er vol overheen en beschadigt zijn auto zo zwaar dat hij deze in de pits moet parkeren. De safety car is nog niet van de baan of Narain Karthikeyan rijdt zijn auto volledig aan puin. Na deze neutralisatie keert de rust wat terug in de wedstrijd.

Een mooi gevecht om de zevende plaats tussen Mark Webber, Jenson Button en Rubens Barrichello wordt gewonnen door Webber. Albers is de laatste uitvaller van het seizoen, als op volle snelheid een wielmoer van een achterwiel loopt en de Minardi stuurloos de grindbak in spint. Alonso wint de race, met Räikkönen en Ralf Schumacher achter zich. Met de vierde plaats van Fisichella is Renault ook verzekerd van de constructeurstitel.

In de maanden na de laatste Grand Prix wordt langzamerhand de toekomst van een aantal coureurs duidelijk. Christijan Albers verhuist naar Midland F1, Williams haalt voor vijf jaar debutant Nico Rosberg binnen, Robert Doornbos mag gaan testen bij Red Bull en Heikki Kovalainen krijgt een testbaan bij Renault. Het grootste en wellicht verrassendste nieuws is echter wel dat Alonso bij McLaren tekent voor 2007.

Ook op het gebied van teams verandert er nogal wat. BMW verlaat Williams en neemt het Sauberteam over, Honda koopt BAR op en Minardi wordt een B-team van Red Bull Racing onder de naam Scuderia Toro Rosso. Ex-coureur Aguri Suzuki worstelt met de inschrijving van het Super Aguri-team en na een overgangsjaar met Midland verdwijnt de naam Jordan definitief uit de Formule 1.

Submitter:  Bron: FOK!