Mond-tot-mondreclame het beste om games te promoten

Met de volwassenwording van de gamesindustrie zijn de manieren om het publiek aan te spreken flink gegroeid. Publishers lijken soms competities te houden wie op de meest originele manier zijn doelgroep kan bereiken. Opvallend is dat ondanks alle ontwikkelingen, advertenties nog steeds geen effectief middel zijn om games aan de man te brengen. Volgens een onderzoek van de NPD Group haalt een groot deel (41%) van de consumenten uit mond-tot-mondreclame of hands-on-sessies (31%) de informatie die ze willen hebben over games. Slechts 5% van de mensen haalt die informatie uit reclame, en daarbij maakt het niet uit of die advertenties op internet of in een magazine staan.

Uit ditzelfde onderzoek kwamen nog wat andere opvallende resultaten naar voren. Deze consolegeneratie is namelijk niet de tiener of jongvolwassene de grootste gamergroep, het zijn de peuters en kleinere kinderen. 24% van de gamers valt in de leeftijdscategorie 2 tot 12 jaar en een iets kleiner deel, 20%, in de categorie 25 tot 34 jaar. Ook is het verschil tussen de groep mannelijke en vrouwelijke gamers flink afgenomen, 44% van de consolegamers is op dit moment vrouw.

When it comes to developing successful games and targeting marketing and promotions, each gaming platform has its own unique challenges and opportunities to consider," aldus Anita Frazier, analist van NPD Group.

Over het populairste genre lijkt geen twijfel op te bestaan. Op de Xbox 360 en PlayStation 3 is dit online de shooter met respectievelijk 59% en 57% van de gamers die zich daarmee bezighoudt en op de Wii zijn dat de Card/Puzzle/Arcade/Word-games met 51%. Offline is het lijstje wat anders, dan zijn het de familygames die op de Wii de lijst aanvoeren, gevolgd door racen en sport.
Op de Xbox 360 moeten familygames de eerste plek delen met de action/adventures en op de PlayStation 3 moeten diezelfde action/adventures de eerste plek delen met de racegames.

"This report helps to debunk the commonly held belief that casual-type genre games are primarily enjoyed by less serious gamers. This clearly shows that PS3 and 360 users also participate with these genres quite often, even if shooters remain the most commonly played online genre."