Betuwelijn pas in 2006 klaar

merulez had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De Betuwelijn is niet eerder dan medio 2006 klaar. Bovendien zijn de kosten van de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens opnieuw opgelopen met ruim 150 miljoen gulden.

Dat meldt minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) in een voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer.

Volgens planning zou de Betuwelijn eind 2005 in gebruik worden genomen. Door onder meer extra veiligheidsmaatregelen bij de aan te leggen tunnels, de bouw van geluidswallen bij de Calandbrug en vertraging bij lopende aanbestedingsprocedures wordt dat minimaal een half jaar later.

Door de extra aanpassingen lopen ook de kosten op. Volgens Netelenbos is het mogelijk door verschuivingen op haar begroting en een bijdrage van minister Pronk (VROM) het beschikbare budget van ruim 9,7 miljard gulden niet verder te overschrijden.

Een van de aanpassingen die Netelenbos nog aan de Kamer meldt, is de bouw van een ongelijkvloerse kruising bij Geldermalsen. Om de passagierstreinen tussen Utrecht en Den Bosch voldoende ruimte te geven, is een gelijkvloerse boog daar van de baan. De extra veiligheidsmaatregelen bij tunnels op het tracé zijn volgens Netelenbos nodig, omdat uit proeven is gebleken dat de branddetectie- en blussystemen verbeterd moeten worden.

Netelenbos temperde eerder in de Tweede Kamer de verwachtingen over de aanleg van de Betuwelijn. "In dit dossier is al ongelooflijk veel misgegaan", verzuchtte ze een paar maanden geleden.