Bromfietsers rijden waardeloos

Slechts 4 procent van de bromfietsers die in het bezit zijn van een theoriecertificaat scoort een voldoende voor verkeersgedrag. Pas na het volgen van een gerichte praktijkcursus stijgt dat percentage fors naar 40 procent.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROF) in Friesland dat vrijdag in Leeuwarden gepresenteerd is. Het ROF heeft 76 bromfietsers een rijtest volgens de normen van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) laten doen.

Bijna niemand kwam door de test. Een deel van de groep heeft daarna een praktijkopleiding van zestien uur gevolgd; 40 procent slaagt dan voor de rijtest en 16 procent bijna.

Lange termijn

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dat het onderzoek heeft uitgevoerd, stelt een vervolgonderzoek in Friesland in naar het effect op lange termijn. Dat moet duidelijk maken of en in hoeverre de deelnemers van de praktijkcursus na een tijdje nog steeds een beter rijgedrag vertonen, aldus een woordvoerster.

Volgens haar heeft het Friese onderzoek ook een breder belang voor het verkeersonderwijs op scholen. ,,Het blijkt nu dat het beter is om naast de lessen theorie ook praktijk te geven. Daarvoor moet meer aandacht komen.'' De uitslag van het Friese onderzoek sterkt minister Netelenbos van Verkeer in haar overtuiging voor een bromfietsrijbewijs, waar een praktijkexamen aan vast zit.

Nu hoeven bromfietsers alleen voor de theorie nog een certificaat te behalen. Volgens haar woordvoerster is nog wel een breder en grootschaliger onderzoek nodig om een definitief besluit te nemen over de invoering van zo'n rijbewijs.