Kilometerheffing fraudegevoelig

De kilometerheffing is op dit moment lastig uit te voeren omdat de apparatuur die daarvoor in auto's moet worden ingebouwd, zeer fraudegevoelig is. Het risico van fraude zou aanmerkelijk kleiner zijn als de technische apparatuur in nieuwe auto's ingebouwd zou kunnen worden. Om dat achteraf 'op een waterdichte manier' in bestaande auto's te kunnen zetten, is nog jaren onderzoek nodig.

Dit heeft onderzoeksbureau TNO geconcludeerd na onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Een systeem dat achteraf wordt ingebouwd, is er ook weer makkelijk uit te bouwen, zo stelt TNO.

Het is beter om de technologie bij nieuwe auto's te zetten zodat het systeem geïntegreerd is met andere electronische systemen. Knoeit er dan iemand mee, dan werken andere electronische systemen in de auto, zoals een abs-remsysteem, ook niet meer.

Toch is het volgens de onderzoekers niet onmogelijk om de apparatuur in oude auto's te zetten. Het kost dan echter nog jaren voordat precies is uitgezocht hoe dat veilig kan.

Minister Netelenbos (Verkeer) wil in 2006 de kilometerheffing in heel Nederland hebben ingevoerd. Automobilsten moeten dan per gereden kilometer een bedrag betalen. Tegelijkertijd verdwijnt de motorrijtuigenbelasting en mogelijk ook de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen .