Casema steelt van me

Wat sommige users al verwachtten, klopt helemaal. Voor ons, de FOK! columnisten, gelden eigenlijk helemaal geen regels. Het wordt op prijs gesteld als we op tijd onze column posten, en als er aan het begin een plaatje staat. Verder kunnen we schrijven wat en hoe we willen, en dat levert van alles op tussen meesterwerkjes, complete bagger en interessante experimenten.

Verder gelden er nog twee regels voor wat betreft de inhoud. Je schrijft niet over writer's block, en je schrijft niet over je huisdier. Dat is al te vaak gedaan, en over het algemeen is het gewoon niet boeiend om te lezen. Een derde, veel minder strikt gehanteerde regel, is dat je niet zeikt over bedrijven die al oneindig veel vaker en beter afgezeken zijn. Een column over hoe kut de NS is? Nee, daar kun je anno 2007 echt niet meer mee aan komen.

Een uitzondering wil ik graag maken voor kabelaar Casema. Zo vaak is Casema ook nog niet het mikpunt van de spot geweest trouwens. In de overgrote meerderheid van de gevallen waarin een kabelaar afgezeken wordt, gaat het toch over UPC. Maar jaloers op al die gratis publiciteit, heeft Casema blijkbaar ook besloten om de service eens flink te verneuken.

Het begon allemaal ongeveer anderhalf jaar geleden, toen Casema een nieuw administratiesysteem ging gebruiken. Van het ene moment op het andere liepen de drie accounts op mijn adres hopeloos door elkaar. Het is natuurlijk ook lastig, drie verschillende abonnementhouders op ÚÚn adres, maar je zou denken dat een nieuw systeem in 2005 toch wel wat kan hebben. Niet dus. Het correspondentieadres van de woningcorporatie is verdwenen, mijn accountnummer had nog wel een adres, maar stond op een blanco naam. En van het laatste account weet helemaal niemand waar het gebleven is.

Dus ik bel met Casema en krijg te horen dat de helpdesk een tikkeltje overbelast is, dat het geen zin heeft om te blijven wachten, en dat de verbinding verbroken gaat worden. Probeert u het later nog eens. Ik zit niet meer met wachttijden tot een half uur sinds ik een keer een probleem met de KPN heb gehad, maar na anderhalve week begon het me wel te vervelen dat ik niemand aan de lijn kon krijgen. Blijkbaar had het nieuwe systeem bij meer klanten wat foutjes veroorzaakt.

Uiteindelijk maar een klachtenformulier via internet ingevuld. Daar kreeg ik twee maanden later antwoord op, dat door een achterstand de behandeling van mijn klacht wat vertraging had opgelopen. Ze gingen er maar van uit dat het probleem ondertussen opgelost was. Als dat niet zo was, moest ik maar even een nieuw klachtenformulier invullen.

Goed, ondertussen was de telefonische helpdesk eindelijk weer bereikbaar, dus toch daar maar weer eens geprobeerd. Dat was een grote fout. Ik stel me voor dat het bij Casema ongeveer zo moet zijn gelopen:
"Meneer de supervisor, ik heb die lul uit Nieuwegein net aan de lijn gehad."
"Wat?! Hij wil het maar niet afleren, hŔ?"
"Nee, blijkbaar niet. Wat zal ik nu eens doen?"
"Maak maar een ghost account aan, met een automatisch incasso op zijn rekeningnummer. Dat zal hem wel leren."

Sindsdien is het probleem met de adressering nog niet opgelost, maar wordt er dus wel vrolijk iedere maand automatisch geld van mijn rekening afgeschreven, voor een mij onbekend accountnummer. Na´ef als ik ben, ging ik er, toen ik het doorkreeg, van uit dat het een kwestie van grove onbekwaamheid was. Dat er sprake van kwade opzet zou kunnen zijn, had ik nog niet eens bedacht. Dus toen heb ik maar eens een brief gestuurd, met heel duidelijk alle accountnummers, tenaamstellingen en correspondentieadressen erin, met het vriendelijke verzoek om het ten onrechte afgeschreven geld terug te storten. Natuurlijk heb ik er ook nog even bij gezet dat als ze nog vragen hadden, ze me maar even moesten bellen.

Slechts enkele weken na het versturen van mijn brief kreeg ik een hele aardige meneer aan de lijn die alles in orde zou maken. Ach, het is maar wat je "in orde" noemt. De adressen staan nog steeds niet goed in het systeem, het abonnementsgeld van de ghost account is verhoogd van twintig euro per maand tot vijftig euro per maand, en de kabel is afgesloten omdat de woningcorporatie de rekeningen die ze nooit heeft gekregen, ook nooit heeft betaald.

Gefeliciteerd, Casema. Het zal nog even duren voor jullie de overweldigende reputatie van UPC kunnen overtreffen, maar het treiteren van deze columnist heeft jullie toch maar mooi wat gratis publiciteit opgeleverd. Ik ken trouwens nog wel meer mensen die wel wat stukjes over jullie kunnen publiceren. Ik kan de contactgegevens wel even doorgeven? Ik vraag er niet eens veel voor terug; alleen maar het geld dat jullie van me gestolen hebben en de correcte NAW gegevens bij de accounts op mijn adres.