De Naam-te-koop Classic Tour
Zo won Kim Clijsters afgelopen week het "Bank of the West Classic" tennistoernooi. Vermoedelijk hoorde je die naam nog niet, maar misschien wist je wel dat Kim Clijsters deelnam aan het prestigieuze toernooi te Stanford? Bij het tennis zien we gelukkig dat de media in hun verslaggeving nog teruggrijpt naar de plaatsnamen waar er getennist wordt. Zo spreken we gelukkig nog over pakweg Wimbledon en niet over "The IBM Championships", maar ook in de bakermatten van die sport dringt de commercialisering door. Hebt u het publiek zien fluiten toen op 'Roland Garros' winnares Justine Henin werd 'gedwongen' om hoofdsponsor 'Mastercard' even te bedanken?
Het lijkt een onvermijdelijke weg die de sport is ingeslagen, nog even en we spreken over de "Mastercard Cup" in plaats van de Wereldbeker voetbal, tijdens de Uefa Champions League krijg ik tegenwoordig zelfs soms het idee dat ik meer Ford reclames dan voetbal te zien krijg op 'n avond. Binnenkort dan maar de Ford League van maken? Ze claimen in hun reclames toch al "Champions" condities te leveren op hun voertuigen. Het is slechts een kwestie van tijd, zo getuigen de "Holland Casino Eredivisie", de "Barclaycard Premier League" of de "Jupiler League", al spreekt "jan publiek" gelukkig nog altijd over de Eredivisie, Premier League of Eerste Klasse.
Maar in het wielrennen zijn we het stadium van de twijfel over de naam van de wedstrijden al voorbij. Nieuwe wedstrijden krijgen immers geen naam meer van de streek of de steden waar ze gereden worden. Nee, ze krijgen de naam van de bereidwillige sponsor. Brein van dit alles is de uitvinder van de Pro-Tour hemzelve, Hein Verbruggen. Hoe kan het anders dan iemand uit de broeikast van het Europese kapitalisme, Nederland zelve zijn. Het is algemeen geweten hier in mijn Vlaanderen, Nederlanders kunnen alles aan de man praten. Ook dit stukje commercialisme dus. Met de HEW-Cyclassics (Het toevoegsel bij de sponsornaam is zelfs niet eens een woord, maar het klinkt beter volgens de bobo's) en de ENECO-Tour is de UCI preses niet aan zijn proefstukje toe. Hij lag langer geleden ook al aan de basis van die andere kunstmatig opgezette wedstrijd. De ons welbekende Amstel Gold Race. Vorige week bleek dat arme Hein trouwens ook nog eens met de budgetten gesjoemeld heeft bij de aanstelling van zijn opvolger. Mag het iemand verbazen? Maar dat terzijde.
De reden waarom dergelijke wedstrijden zo ver gaan in de sponsoring van hun naam is tevens ook duidelijk, de sponsor is hun enige bestaansreden. Geen hond die snapt waarom midden het bradwürsten en weissbierfestijntje in Hamburg ook een peloton renners moet passeren. En dat al een week na de Tour. Geen mens die snapt waarom er anderhalve week na de Tour opeens nog een wedstrijd door België en Nederland moet passeren. Augustus, was dat niet ooit die periode waar jan-met-de-pet de renners in het plaatselijke criterium zag passeren waarin ze rustig uit aan het rusten waren om klassiekers met welklinkende namen als de "Classica San Sebastian" en de "Grote Prijs van Zurich" aan te vatten? Tijden veranderen, de Grote Prijs van Zurich, jarenlang een van de wedstrijden waarin de Tourtoppers en de grote eendagsrenners zich met elkaar gingen meten, is al in het uithoekje van het seizoen, na het wk, gewrongen. Nee, nu is het in de nieuwe sportvisie tijd voor kunstmatige wedstrijden, want na het reeds te vaak genoemde tweetal wordt er straks ook nog de Ronde van Duitsland gereden. En ja hoor, straks hebben we ook nog de Ronde van Polen. Oorspronkelijk wilde de UCI hier zelfs de "Skoda Classic Week" van maken, maar nadat die sponsor vervangen werd door het Italiaanse Fiat bleken ze bij die laatste nog een beetje fatsoen te hebben.
Ik weet niet hoe het met u zit, maar geef mij maar "de Ronde van Vlaanderen", "Luik-Bastenaken-Luik" of de "Tour de France" , de kans zit er dik in dat we over een kwarteeuw met weemoed mogen terugdenken aan de tijd toen deze wedstrijden nog zo noemden