Indie Update #2
Afgelopen week barstte in Amsterdam Unite2012 los: drie dagen alle ins en outs van de Unity3D-ontwikkelengine, seminars over de laatste add-ons en plug-ins én de aanwezigheid van veel nationale en internationale ontwikkelaars. Naast Peter Molyneux waren ook wij present en spraken we met de mannen achter Unity. Deze Indie Update is dan ook gewijd aan deze veelbelovende ontwikkelengine.
F!G Indie-Update?
De FOK!games Indie-Update is je noodzakelijke dosis Indie-injectie. In een terugkerende special krijg je het nieuwste van het nieuwste voorgeschoteld met betrekking tot alles Indie. Denk hierbij aan nieuws, reviews en artikelen maar ook aan ongezouten meningen vanuit de vrijgevochten gametak middels columns en interviews. Daarnaast zorgen wij ook voor letterlijk gameplezier want naast geschreven tekst zit er bij elke Indie-Update een aantal freebies in de vorm van gratis speelbare games! Elke Indie-Update doen we een kleine greep uit de meest interessante ontwikkelingen. Deze week in de Indie-Update:
Hoe groot of klein een game mag zijn, vrijwel altijd is het geheel aan bits en bytes gebouwd met gebruik van een zogenaamde ontwikkel- of game-engine. Een engine is in feite niks anders dan een bestaand ontwikkelpakket waarmee vanuit een vast stramien een game gebouwd kan worden. Goed gebruik van een engine kan de ontwikkeling versnellen en overzichtelijk maken. Een aantal bekende game-engines zijn: UnrealEngine (Borderlands 2, Batman: Arkham City, Gears of War), CryENGINE (Crysis 2, Sniper: Ghost Warrior, Homefront 2) en Anvil (Assassin’s Creed II, Prince of Persia, Shaun White Snowboading).
Nu zijn de genoemde engines enorm complex en vereisen daarom een flinke dosis aan programmeer- en ontwerpkennis. Vaak is het ook zo dat de licenties die op deze engines rusten vrijwel niet te betalen zijn door de kleine ontwikkelaar. Daardoor wordt er in de onafhankelijke sector vaak gekeken naar goedkope en doeltreffende alternatieven. Zo werkt Vlambeer (Super Crate Box, LUFTRAUSERS), voornamelijk met GameMaker en heeft Stolen Couch Games haar Ichi ontwikkeld in Unity3D.
Beide softwareprogramma’s bieden een kortcyclische manier van ontwikkelen en kosten een fractie van hun grote tegenpolen. Toch betekent dit niet dat deze alternatieven minder krachtig zijn. Zo is Unity3D flink aan de weg aan het timmeren en met het verschijnen van Unity4, de laatste versie van de game-engine, lijkt het erop dat de door Indies omarmde engine zich makkelijk kan meten met de grotere jongens in de bizz. Een bijkomend voordeel van de Unity-engine is dat je met een simpele druk op de knop exporteert naar Windows, OSX, Linux, iOS, Android, PlayStation 3, Xbox 360 en Wii. De erg gevarieerde line-up liegt er dan ook niet om.
Unity3D is overigens gratis te downloaden en iedereen met kennis van C# of Javascript tovert binnen no time iets speelbaars op het scherm. Mocht je verder willen gaan dan je eigen kennis is dat geen probleem, want de nieuwe online Asset Store biedt professionele oplossingen tegen zachte prijzen. Zoek je nieuwe shaders of heb je geen zin om animaties of personages te modelleren? Haal je spullen snel en gemakkelijk van de Asset Store. Zodoende kun jij je richten op de belangrijke aspecten van een game!
Het, van origine Deense, ontwikkelteam achter Unity3D organiseert elk jaar een meerdaags evenement getiteld Unite. Dit event wordt gebruikt voor de grote aankondigingen met betrekking tot alles Unity en het geven van lezingen voor en door ontwikkelaars. Daarnaast zoeken de ontwikkelaars van Unity3D tijdens dit event het directe contact op met de gebruikers van hun engine middels een publiekelijke Q&A.
Het startschot van Unite2012 was de aankondiging van Unity4, welke gepaard ging met uitgebreide specificaties en een verbluffende real-time demo van de mogelijkheden die Unity4 biedt in samenwerking met DirectX 11. De demo toonde een animatie welke in real-time werd gerenderd. Een indrukwekkend stukje showcase, als je het mij vraagt.
Uitblinker van Unite2012 was dit jaar ongetwijfeld de Q&A-sessie van de mannen achter Unity zelf. In een uur durende sessie gaf een panel van acht man een overzicht van de toekomstplannen van Unity. Daarbij vroegen ze aan het aanwezige publiek (een zaal van 500+ developers en gebruikers van Unity) welk van deze plannen voor hun een prioriteit waren en welke aspecten van de Unity-engine verbeterd konden worden. Deze opzet zorgde voor een open en eerlijke discussie tussen ontwikkelaar en gebruiker tot aan het punt waarbij er ongepland in-house software openlijk werd vrijgegeven voor het publiek. Een luid applaus was het gevolg.
En deze openlijkheid ging verder dan een discussie tussen panel en publiek: Unity3D-gebruikers met vragen of problemen konden terecht bij een speciale zaal voor tech-support waar er per afdeling (sound, graphics, programming, etc.) een aantal in-house programmeurs zaten die je uitgebreid te woord stonden. Ook hier lieten de open en humoristische discussies duidelijk zien waar het ontwikkelteam achter Unity mee bezig is en hoe bepaalde keuzes invloed hebben op de technische realisatie van een nieuwe Unity-versie.
Het was een unicum om te zien hoe het team achter Unity omgaat met haar user base en welke support ze bieden om deze user base tegemoet te komen in hun wensen. Een event als Unite2012 geeft mij als kleine ontwikkelaar dan ook een enorm vertrouwen in het softwarepakket en ik ben ervan overtuigd dat we de naam Unity dan ook vaker en vaker zullen zien in de opstartschermen van onze toekomstige games.
Surf snel verder naar pagina twee waar we een overzicht van de freebies van deze week hebben!