CD: No Sweat 2005 - 1

No Sweat is een no-nonsense urban compilatie. Geen DVD zoals bij Hitzone, geen bonustracks of andere extra's, in dit geval gewoon 19 tracks met hip-hop, R&B, soul en alles wat daar enigszins op lijkt.

De no-nonsense instelling van de compilatie blijkt ook uit de samenstelling ervan. Een redelijk standaard lijstje van artiesten komt langs, de hele bekende zoals Mariah Carey met 'It's Like That', Jennifer Lopez met 'Get Right' en Destiny's Child met 'Soldier' (de versie zonder rap). Verder hoor je onder andere Akon nog langskomen (met 'Lock Up') en doen Kelis, Jill Scott, Ashanti en LL Cool J nog een duit in het zakje. Alle groten der aarde zijn vertegenwoordigd dus, ook de bekendste Nederlandse urban-artiesten vind je op No Sweat 2005 terug. Ali B, Brace en Brainpower dus, waarvan de productie van de laatste er met kop en schouders bovenuit springt.

Dat brengt me bij misschien wel het opvallendste van deze CD, het verschil in niveau tussen de Nederlandse en buitenlandse producties is enorm. Behalve 'Pro' van Brainpower dan, maar dat is lekkere vette oude hip-hop en kun je ook niet vergelijken met de gladde R&B producties van deze tijd. Misschien zijn het ook niet de beste nummers om te vergelijken, want de Leipe Mocro Flavour en Vraag Jezelf Eens Af, tja de beste Nederlandse urban wil ik het niet noemen.

Verrassend is No Sweat 2005 in ieder geval op geen enkel gebied, gelukkig staat persoonlijke favoriet 'Lean Back' van Terror Squad feat. Fat Joe er op, een geweldige productie en een dijk van een hit. Veel slechte nummers staan er niet op deze CD, al moet je dus van de wat minder serieuze nummers als Leipe Mocro Flavour houden en is het nummer van Brace, ondanks zijn goede stem, de slechtste van de 19 tracks.

Al met al niet origineel, niet geweldig, niet geweldig slecht, maar gewoon een geinige verzameling nummers voor fans van het genre.

Tracklist: hier.

Label: BMG Releasedatum: 8 juni 2005 Waardering: