'RTL4 - Talpa na een week: 1 - 0'
Na een week uitgezonden te hebben lijkt de slogan van Talpa, niet te missen, niet helemaal te kloppen. Het marktaandeel van tien procent, waar John de Mol naar streeft, is in de doordeweekse dagen maar bij twee programma's gehaald. Dit is een teleurstelling voor Talpa, na een succesvol openingsweekend.
De enige twee programma's die meer dan tien procent marktaandeel scoorden, waren de film 'The Fifth Element' met 12,9 procent marktaandeel en het programma van Gerard Joling en Gordon afgelopen dinsdag, wat 13,2 procent scoorde. Andere programma's, zoals het voor Talpa belangrijke programma NSE, zag concurrent RTL Boulevard met marktaandelen van ruim 20 procent weglopen. Ook soortgelijke nieuwsprogramma's van SBS op de vroege avond behaalden meer kijkers dan het Talpa-programma.
Volgens televisiewetenschapper Maarten Reesink staat het 1-0 voor RTL4. "Voorlopig", aldus Reesink. "Het is duidelijk dat 'NSE' nog niet de juiste mix heeft gevonden tussen nieuws, sport en entertainment. Presentator Beau van Erven Dorens kan zich niet met zijn 'Boulevard'-toontje redden. Dat is te licht. Iedereen roept wel dat zo'n Amerikaanse manier van het nieuws brengen makkelijk is. Dat blijkt niet het geval."
Volgens Reesink heeft NSE wel potentie, maar is het feit dat de zomerperiode nog niet voorbij is, de grote veroorzaker van de afwezigheid van de kijkers. Dit is ook de mening van Talpa-woordvoerder Thomas Notermans: "Wij hebben ons schema nog niet helemaal opgebouwd. Dat gebeurt de komende drie weken." Zo moeten Big Brother en Barend en Van Dorp op Talpa nog beginnen. Toch is het niet allemaal niet meer koek en ei bij de nieuwe tv-zender: Bridget Maasland toonde zich afgelopen week ontevreden over haar betrokkenheid bij NSE.