Ook C1000 zweert gecastreerde big af

Nederland • Geschreven door Novum op 08-02-2010 @ 22:01
print 

Na Albert Heijn stopt ook C1000 met de verkoop van vlees van gecastreerde biggen. Dat laat de winkelketen vandaag weten. Vanaf volgende maand worden de inkoopeisen aangepast met het doel om eind volgend jaar geen vlees van gecastreerde biggen meer in de winkel te hebben liggen.

Stichting Vakens in Nood had gedreigd naar de rechter te stappen over het vlees van ongecastreerde biggen. Die zaak is nu van de baan. De supermarkten waren al van plan vanaf 2015 geen castratievlees meer te verkopen, maar C1000 heeft die deadline nu vervroegd.

Een kleine maand geleden kondigde Albert Heijn ook al aan het omstreden vlees uit te bannen. Nu beide ketens stoppen met de verkoop van castratievlees, is eind volgend jaar tachtig procent van het varkensvlees in de Nederlandse supermarkten van ongecastreerde varkens, meldt de Stichting Varkens in Nood.

Volgens Varkens in Nood kondigt deze week naar verwachting ook de eerste horecagroothandel aan castratievlees te weren. Om welke groothandel het gaat is nog niet bekend.

De castratie van biggen gebeurt doorgaans onverdoofd. De castratie was nodig omdat ongecastreerd varkensvlees een onsmakelijke geur zou afgeven bij bereiding. Een test toonde eerder volgens de stichting aan dat dat niet altijd zo is. Bovendien is een partij vlees met de 'berengeur' makkelijk te onderscheppen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 19:09 Samsom: maak kinderbijslag inkomensafhankelijk53
» 18:46 Oefening brandweer mondt uit in echte actie5
» 18:46 Politie neemt Sharia4Holland onder de loep19
» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord17


delen | eKudos nujij

5163 views / 34 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
Zeer goede zaak. Er is niets mis met het nuttigen van dieren, maar ze moeten wel op een humane wijze worden geslacht
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 08-02-2010 @ 22:03 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:02 schreef regularjoeback het volgende:
Zeer goede zaak. Er is niets mis met het nuttigen van dieren, maar ze moeten wel op een humane wijze worden geslacht
Humaan en geslacht vind ik om één of andere reden wat vreemd om in één zin te gebruiken...
userIcon
Oke, dan ga ik daar ook geen vlees meer halen, dat gehakt van AH was ook al smerig geworden.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:03 schreef DrDarwin het volgende:
Oke, dan ga ik daar ook geen vlees meer halen, dat gehakt van AH was ook al smerig geworden.
nee die vegetarische balletjes zijn te eten zeker
man mouthman (Redactie Frontpage) 08-02-2010 @ 22:10 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:03 schreef DrDarwin het volgende:
Oke, dan ga ik daar ook geen vlees meer halen, dat gehakt van AH was ook al smerig geworden.
Ik haal mijn half om half dan ook bij de turk..
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:10 schreef mouthman het volgende:
[..]


Ik haal mijn half om half dan ook bij de turk..
Mo de Slager? Vondelstraat?
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:02 schreef regularjoeback het volgende:
Zeer goede zaak. Er is niets mis met het nuttigen van dieren, maar ze moeten wel op een humane wijze worden geslacht
Castreren heeft NIETS met slachten te maken!

quote:
De castratie was nodig omdat ongecastreerd varkensvlees een onsmakelijke geur zou afgeven bij bereiding.
Klopt! De laatste schnitzel die ik bij AH gehaald heb, was werkelijk niet te vreten zo smerig! Nu koop ik die troep niet meer, eet wel meer kip!

quote:
Een test toonde eerder volgens de stichting aan dat dat niet altijd zo is.
M.a.w. het komt wel vaak voor! En als zelfs de dieren-zijn-zo-zielig-stichting dat zegt, dan zal het alleen maar erger zijn.
quote:
Stichting Vakens in Nood had gedreigd
Vakens
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]

Klopt! De laatste schnitzel die ik bij AH gehaald heb, was werkelijk niet te vreten zo smerig! Nu koop ik die troep niet meer, eet wel meer kip!
Ik zou dat in jouw geval toch even heroverwegen. Het eten van kip is een stuk minder belastend voor het milieu dan het eten van varkens. Je wil die hippies toch zeker niet hun zin geven??
userIcon
Ik koop alleen nog gecastreerd vlees =] ik wil geen stinkende zooi in me pan..
man mouthman (Redactie Frontpage) 08-02-2010 @ 22:34 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:11 schreef elVerdito het volgende:
[..]

Mo de Slager? Vondelstraat?
Sultans ....woon niet meer in overdie.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:34 schreef mouthman het volgende:
[..]


Sultans ....woon niet meer in overdie.
Aha! Gedempte Nieuwe Sloot. Mouthman woont downtown.
userIcon
C1000, is die niet ook al failliet? Ik dacht dat er alleen nog de Appie was.
man mouthman (Redactie Frontpage) 08-02-2010 @ 22:54 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:51 schreef elVerdito het volgende:
[..]

Aha! Gedempte Nieuwe Sloot. Mouthman woont downtown.
Me SSID is mouthman dus ik zou zeggen... zoek de speld.
userIcon
gatverdamme zeg, moeten wij stinkvlees gaan vreten omdat een hippie het beter denkt te weten?
mens, ga koken
userIcon
Zal het nu zeker wel duurder worden
userIcon


Werd eens tijd dat ze dit varken verbannen.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:02 schreef regularjoeback het volgende:
Zeer goede zaak. Er is niets mis met het nuttigen van dieren, maar ze moeten wel op een humane wijze worden geslacht
Ik geloof niet dat je het begrijpt.

Wanneer je biggen niet castreert krijg je door testosteron slecht smakend vlees zodra de varkens geslachtsrijp worden. Dit betekent dus dat ze nu die varkens nog sneller vet en groot moeten krijgen om ze vervolgens voordat ze geslachtsrijp zijn geslacht kunnen worden om de smaak van het vlees niet te verpesten.

In het biologische 'free range' gebeuren castreren ze de varkens ook en die leven een stuk langer, en toch een lekker stukje vlees. Kortom: beter castreren waar ze niets van merken (als je dit niet gelooft kijk naar Kill it, Cook it, Eat it BBC three) dan ze net als plofkippen z.s.m. dik te krijgen.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:03 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Humaan en geslacht vind ik om één of andere reden wat vreemd om in één zin te gebruiken...
Humaan heeft betrekking op mensen dus sowieso niet relevant op varkens.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:10 schreef mouthman het volgende:
[..]


Ik haal mijn half om half dan ook bij de turk..
Wat zit er in de andere helft?
man mouthman (Redactie Frontpage) 08-02-2010 @ 23:39 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 23:31 schreef Bushmaster het volgende:
[..]
Wat zit er in de andere helft?
Lam...Hopelijk..
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:02 schreef regularjoeback het volgende:
Zeer goede zaak. Er is niets mis met het nuttigen van dieren, maar ze moeten wel op een humane wijze worden geslacht
Onzin! Er is heel veel mis met het nuttigen van dieren. Het is een van de meest vervuilende industriën ter wereld. Daarnaast zou iedereen in de wereld genoeg eten hebben als er geen goede grond werd verspild aan veeteeld.
En humaan slachten kan natuurlijk helemaal al niet. Enkel barbaars...
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 23:44 schreef Dutchclan het volgende:
[..]

Onzin! Er is heel veel mis met het nuttigen van dieren. Het is een van de meest vervuilende industriën ter wereld. Daarnaast zou iedereen in de wereld genoeg eten hebben als er geen goede grond werd verspild aan veeteeld.
En humaan slachten kan natuurlijk helemaal al niet. Enkel barbaars...
Helemaal gelijk!

Om e.e.a. even eerlijk te houden, meld ik hierbij ook even de voordelen van vlees eten:

- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak

Sinds mensenheugenis eet men al vlees en dieren maken elkaar in het wild ook altijd pijnlijk af om aan voedsel te komen. Zeer natuurlijk, dus. Het enige dat veranderd is, is dat wij dat op massale schaal aan het doen zijn, simpelweg omdat wij een grotere wereldpopulatie hebben die dat nodig heeft. De reden dat WIJ dat wel op die manier kunnen doen en dieren niet is volledig terug te voeren naar Darwin: natuurlijke selectie heeft ons met een beter stel hersens bedeeld.

En als we dat beest dan toch al pijn doen zodat ik lekker vlees kan eten, dan mogen ze 'm van mij ook best onverdoofd castreren. Mijn eten en mijn geld (want meer restricties op vlees betekent duurder vlees) zijn mij belangrijker dan de pijn die een of andere big geleden heeft die inmiddels toch al dood is. Bovendien heb ik liever dat, dan dat we in de richting van praktijken gaan zoals hierboven reeds beschreven, waar fokkers hun biggen zo snel mogelijk zo vet mogelijk mesten om maar zo veel mogelijk vlees te hebben voordat de teelballen indalen.

[ Bericht gewijzigd door Haggis13 op maandag 8 februari 2010 @ 23:56 ]
Mooi, gaan die mannelijke biggetjes straks direct na hun geboorte de kattenvoerblender in.
Varkensvlees zonder castratie smaakt klote...
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 23:52 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
Mooi, gaan die mannelijke biggetjes straks direct na hun geboorte de kattenvoerblender in.
http://www.youtube.com/watch?v=k2_BDIlciQI
edit: hier staat hij ook ergens in het engels tussen:
http://www.comedycentral.(...)strainable-trainable

[ Bericht gewijzigd door mrmittens op dinsdag 9 februari 2010 @ 00:11 ]
Ach jee, kappen ze dit nu ook weer af ??

Had toch weer een leuk pluche Mascotte kunnen opleveren, met zoveel spaarpunten ??

'Spaar nu voor "Aai-aai", de gecastreerde big, bij aankoop van 1 1/2 liter "Hola Cola" !! Geen fratsen, dat scheelt...'
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 22:10 schreef mouthman het volgende:
[..]
Ik haal mijn half om half dan ook bij de turk..
Half om half bij de turk ????
Welke ?
Een Turkse slager die varkensvlees (oké 50%) verwerkt ?
man mouthman (Redactie Frontpage) 09-02-2010 @ 01:20 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 00:52 schreef GameboyFlash het volgende:
[..]


Half om half bij de turk ????
Welke ?
Een Turkse slager die varkensvlees (oké 50%) verwerkt ?
http://frontpage.fok.nl/nieuws/370360/1/1/100#7505641
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 23:49 schreef Haggis13 het volgende:
[..]


Helemaal gelijk!

Om e.e.a. even eerlijk te houden, meld ik hierbij ook even de voordelen van vlees eten:

- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak
- de smaak

Sinds mensenheugenis eet men al vlees en dieren maken elkaar in het wild ook altijd pijnlijk af om aan voedsel te komen. Zeer natuurlijk, dus. Het enige dat veranderd is, is dat wij dat op massale schaal aan het doen zijn, simpelweg omdat wij een grotere wereldpopulatie hebben die dat nodig heeft. De reden dat WIJ dat wel op die manier kunnen doen en dieren niet is volledig terug te voeren naar Darwin: natuurlijke selectie heeft ons met een beter stel hersens bedeeld.

En als we dat beest dan toch al pijn doen zodat ik lekker vlees kan eten, dan mogen ze 'm van mij ook best onverdoofd castreren. Mijn eten en mijn geld (want meer restricties op vlees betekent duurder vlees) zijn mij belangrijker dan de pijn die een of andere big geleden heeft die inmiddels toch al dood is. Bovendien heb ik liever dat, dan dat we in de richting van praktijken gaan zoals hierboven reeds beschreven, waar fokkers hun biggen zo snel mogelijk zo vet mogelijk mesten om maar zo veel mogelijk vlees te hebben voordat de teelballen indalen.
Dus jij zou het A-O.K. vinden als ze jouw ballen er onverdoofd af zouden draaien, zolang ze maar grotere hersens hebben ? Dan is dat duidelijk.
userIcon
Kunnen ze dan niet beter overgaan naar verdoofde castratie?

Nu worden die beesten dus of jonger afgemaakt, of of wij krijgen stinkvlees. Tevens is dat laatste ook zielig voor die biggen, die staan daar straks de hele dag geil te zijn zonder er wat aan te kunnen doen.
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 19:09 Samsom: maak kinderbijslag inkomensafhankelijk53
» 18:46 Oefening brandweer mondt uit in echte actie5
» 18:46 Politie neemt Sharia4Holland onder de loep19
» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden