Nieuws
Betuwelijn financieel fiasco
Vandaag presenteert de Algemene Rekenkamer officieel haar harde conclusies uit het onderzoeksrapport 'Aanleg Betuweroute - Projectbeheersing en financiering'. Ook in de Tweede Kamer is de afgelopen jaren veel kritiek op de financiering van de omstreden spoorlijn geuit.
"Over de gehele periode van de uitvoering van de Betuweroute tussen 1995 en heden zijn veel inspanningen verricht om het project in organisatorische en financiële zin te beheersen. Het rendement van deze inspanningen is echter op het belangrijkste punt van de kostenbeheersing teleurstellend gebleken", zo luidt het harde oordeel van de Rekenkamer in het nog vertrouwelijke document.
De aanleg van de goederenspoorlijn zou aanvankelijk zo'n vijf miljard gulden kosten, maar staat inmiddels al voor bijna tien miljard gulden in de boeken. De Rekenkamer rekent in de toekomst op nieuwe tegenvallers, ondanks het 'Malle-Jan-akkoord' genoemd naar een Brabants restaurant uit 1998, dat de kosten moet beheersen.
Vooral voor 1998, toen huidig vice-premier Jorritsma nog de scepter zwaaide op Verkeer en Waterstaat, werden de kostenramingen danig overschreden.
Het ministerie wil pas vandaag op het rapport van de Rekenkamer reageren, maar bronnen melden wel dat de kritiek wordt beschouwd als 'mosterd na de maaltijd'. Ook de kritiek van de Rekenkamer op de gedeeltelijke financiering van de spoorlijn door het bedrijfsleven wordt verworpen. "De minister heeft nooit echt in private financiering geloofd. Daarom trekt de overheid tot 2010 zelf de kar en wordt ondertussen de belangstelling van het bedrijfsleven gepeild", aldus een zegsman.
Een verstandig punt!
quote:
Leefbaar Nederland heeft in hun partijprogramma staan dat ze de bouw van de Betuwelijn met onmiddelijke ingang willen stoppen.
Een verstandig punt!
ja echt een heel goed idee foto
dan is al het geld wat er tot nu toe in gestopt is voor nix geweest. Al die mensen die af werden gekocht omdat hun huis moest worden afgebroken voor die betuwelijn..
nee echt een heel goed idee.
quote:
Naar mijn mening verwoord LN wat de Nederlanders willen.
Naar mijn mening verwoord LN wat de gem. Nederlander die een IQ van een kamertemperatuur heeft wil horen.
Verder getuigt het allemaal van weinig realiteitszijn. Je kan denk ik beter op een echte partij stemmen dan een samenraapseltje van fabeltjes, hersenspinsels en dagdromen.
De Betuwelijn is politieke zelfbevrediging van hersenloze bestuurders van luchtkastelen.
LN heeft gelijk, ik hoop echter dat Pim erin slaagt om van LN een echte partij te maken die zichzelf bewijst. Ik geef hem een kans en roep: PIm, PIIMMMM!!!!Waar blijf je nou!
"surrealistisch fictie"
quote:
Heerlijkheid oh heerlijkheid, een financieel fiasco betekent dat we de kosten er lang zal zijn feestdagen never nooit en te nimmer uit zullen halen
Er wordt gesteld dat het rendement teleurstellend zou zijn, niet dat er geen rendement zou zijn... dacht ik
Zo kunnen die weer hun personeel betalen en meer mensen aannemen om eraan te werken.
Onzin om te zeggen dat dit verspilling is. Dit is een goede impuls voor het bedrijfsleven.
En welja meteen stoppen met het bouwen van die lijn terwijl er al een deel ligt en al de contacten al getekend zijn dus probeer daar maar onderuit te komen.
Gewoon bouwen die lijn.
ze hadden er gewoon nooit aan moeten beginnen
na ja en wordt het niks dan is de a15 gelijk overal 4 baans foto
Man, dat gebeurd toch altijd: opbrengsten worden te hoog voorgesteld, de kosten veel te laag, zodat de 2e Kamer akkoord gaat. Uiteindelijk valt het 2 tot 3 x zo duur uit en vallen de opbrengsten tegen.
--> geen nieuws dus, volgend item graag.
stupid people shouldn't breed
quote:
Naar mijn mening verwoord LN wat de gem. Nederlander die een IQ van een kamertemperatuur heeft wil horen.
Nee dat zijn de D66, SP en Groenlinks. Die hebben echt helemaal niets zinnigs te zeggen. SP zijn alleen maar aan het gooien, niets constructiefs. Als het aan groenlinks lag stond de grens wijdopen en laten we het maar helemaal niet hebben over de ideeen van D66.... foto
quote:
Dit is weer een leuk item voor het programma Kassa! (als dat tenminste nog bestaat)
Heette dat niet "over de balk" ?
De politiek zwetst inderdaad veel onzin, en kost veel geld. Probleem is dat de kamers alles beslisen, zonder dat ze verstand van zaken hebben. Zo heeft Brinkhorst eens gezegd, dat het goed is als een minister weinig afweet van de sector waar hij minister van is.
Het resultaat mag er wezen: veel boeren in Nederland stoppen er mee, en alle boeren haten \'m. En dan nog beweren dat tie een goed beleid voert... fotofotofoto
Over de lobby van Nederland Distributieland, dat met gemeenschapsgeld een lijn aan wilde leggen waar vooral ECT van profiteert.
Vervolgens bleef hij erop hameren dat de binnenvaart veel beter voor het milieu was, dat er dan geen huizen onteigend moesten worden, en dat de kosten veel lager zouden zijn. Plus dat er geen bel;astinggeld bij betrokken hoefde te worden.
Ook wees hij op het bestaan van de IJzeren Rijn, een bestaande spoorlijn die Antwerpen met het achterland verbindt, en die dus niet ten koste gaat van nieuwe stukken natuur en geld.
Verder had hij twijfels of de Duitse regering de lijn wel goed zou doortrekken (een vierbaanssnelweg die over gaat in een landweg heeft tenslotte ook niet veel zin).
Vervolgens kwam ook het kabinet tot de conclusie dat de Betuwelijn te duur zou zijn, en vooral, ook niet rendabel zou zijn. De Noord- en Zuidlijn, daar hoor je niemand meer over.
NEway, benieuwd wanneer hij definitief in het gelijk wordt gesteld, en wanneer er eens een einde komt aan de lobby die een beperkt groepje ondernemers, waarvan Neelie Peper-Smit Kroes een van de leidende figuren voor is (niet toevallig: minister van V&W in de eerste kabinetten Lubbers (I & II).
Jammer dat Nic inmiddels gestopt is. Ben benieuws wat hij van deze gegevens zou hebben gevonden.
[ Dit bericht is gewijzigd door WouterB ]
Laat ze die tunnel maar afbouwen, en op een andere manier die niet ten nadele van de burgers gaat, het geld terugverdienen
Mark my words: Er komt een parlementaire enquete over de Betuwelijn.
(Waarbij zal blijken dat niemand aangewezen gaat worden als verantwoordelijk voor dit fiasco)
quote:
Het ministerie wil pas vandaag op het rapport van de Rekenkamer reageren,
maar bronnen melden wel dat de kritiek wordt beschouwd als \'mosterd na de
maaltijd\'.
Gelukkig zijn ze niet zo arrogant, daar op het Binnenhof. En over vijf jaar waarschijnlijk een rapport dat de aanleg van de HSL ook een fiasco is, en miljarden guldens teveel heeft gekost. Dan heeft de Betuwelijn nog meer zin dan de snelle(?) spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs.
quote:
dan is al het geld wat er tot nu toe in gestopt is voor nix geweest. Al die mensen die af werden gekocht omdat hun huis moest worden afgebroken voor die betuwelijn..
Nee dat is gezond financieel-economisch denken.. we gaan gewoon door met geld wegsmijten omdat we er eenmaal mee begonnen zijn...
Dat is helaas wel de politieke realiteit... zie bijvoorbeeld ook rekeningrijden (iedereen wist dat het niks zou worden.. toch doorzetten en geld verspillen aan zinloze proefprojecten).
Je kan zeggen van Pim Fortuyn wat je wilt, maar die man heeft meer economisch inzicht in zijn pink dan Jorritsma en Netelenbos samen in hun (botte) hersens.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken