Overzicht kijkcijfers afgelopen weekend
Het zijn de belangrijkste getallen in Hilversum, op de top-salarissen na; de kijkcijfers. Het nieuwe tv-seizoen is vorige week begonnen, dan zijn de kijkcijfers van deze week extra belangrijk. Want, na de eerste aflevering van een nieuw programma haken de nieuwsgierige mensen af en blijven mensen die het echt interresant vinden over.
Vrijdagavond
Opvallend zijn de kijkcijfers van Popstars op SBS 6. Het programma loopt nu drie weken en behaalt elke week meer dan 1.5 miljoen kijkers. Hieruit kunnen we dus opmaken dat Nederland nog niet klaar is met talentenjachten. Over het algemeen worden live-shows van talentenjachten 10 tot 15 procent beter bekeken dan de audities, dat voor Popstars natuurlijk goed nieuws is, want in dat geval groeien ze alleen nog maar. Met 1.617.000 kijkers vrijdagavond trokken ze meer Nederlanders naar de 6 dan naar het Journaal 20 uur.
André van Duin scoort erg goed met bijna 1.3 miljoen kijkers. Ook het nieuwe -en vooralsnog laatste- seizoen van Gooische Vrouwen gaat fijn van start op RTL 4; de eerste aflevering werd bekeken door 1.2 miljoen Nederlanders. De top 10 wordt verder aangevuld door de Palingsoap, Shownieuws laat en DWDD. Buiten de top 10, maar zeker niet slecht gescoord, staat Gordons nieuwe programma Glitter Glamour Gordon met 777.000 kijkers.
Flops? Ja, Beau van Erven Doren's CQC. Vorige week nog 263.000 kijkers, deze week moeten Beau en aanhang het doen met slechts 121.000 kijkers. Als deze trend zich nog twee weken voortzet, kunnen we officieel spreken van een flop.
De top 10 van de vrijdagavond:
1 | POPSTARS | SBS 6 | 1.617.000 |
2 | JOURNAAL 20 UUR | NED 1 | 1.526.000 |
3 | HART VAN NEDERLAND | SBS 6 | 1.463.000 |
4 | VAN DUIN OP Z'N BEST | NED 1 | 1.287.000 |
5 | GOOISCHE VROUWEN | RTL 4 | 1.200.000 |
6 | VERMIST | NED 1 | 1.180.000 |
7 | JOURNAAL 18 UUR | NED 1 | 1.034.000 |
8 | PALINGSOAP | NED 1 | 984.000 |
9 | SHOWNIEUWS LAAT | SBS 6 | 969.000 |
10 | DE WERELD DRAAIT DOOR | NED 3 | 925.000 |
Zaterdagavond
Net als vorige week zijn de grooste en best bekeken shows van de zaterdagavond voor SBS 6 en RTL 4. Dat is ook deze week zo, maar Nederland 1 gooide wat roet in het eten door de theaterregistratie van Bert Visscher te programmeren, waarmee hij bijna 1.2 miljoen kijkers trekt. Op Bert Visscher en het journaal 20 uur na, word de top 10 voornameijk gevuld door familieshows op RTL en SBS.
Carlo en Irene presenteren Let's Dance op RTL 4, scoort ook deze week weer erg goed met 1.183.000 kijkers. Zoals Beau van Erven Dorens faalt bij Veronica, zo scoort Jack Spijkerman bij RTL 4. Voor de tweede achtereen volgende week scoort hij boven het miljoen. Ook SBS 6 loopt in de miljoenen met Het beste idee van Nederland, K2 zoekt K3 en Hart van Nederland.
Veel andere programma's scoren gemiddeld, omdat ze moeten toegeven aan het succes van RTL en SBS. Opvallend is wel dat er drie programma's in de top 10 staan met 'Nederland' in de titel. Of dat iets met succes te maken heeft... We weten het niet.
De top 10 van de zaterdagavond:
1 | JOURNAAL 20 UUR | NED 1 | 1.591.000 |
2 | BERT VISSCHER STOFFE JONGENS | NED 1 | 1.198.000 |
3 | LET'S DANCE | RTL 4 | 1.183.000 |
4 | BESTE IDEE VAN NEDERLAND | SBS 6 | 1.137.000 |
5 | K2 ZOEKT K3 | SBS 6 | 1.130.000 |
6 | WAT VINDT NEDERLAND | RTL 4 | 1.044.000 |
7 | HART VAN NEDERLAND | SBS 6 | 1.035.000 |
8 | JOURNAAL 18 UUR | NED 1 | 979.000 |
9 | EENVANDAAG | NED 1 | 905.000 |
10 | KINDEREN GEEN BEZWAAR | NED 1 | 886.000 |
Conclusie
De vrijdag- en zaterdagavond tonen een opvallende gelijkenis; op beide avonden scoren zeven programma's boven het miljoen. Vorige week was dit ook zo. De vrijdagavond zal de komende weken nog in handen blijven van Popstars op SBS 6, maar aan Gooische Vrouwen hebben ze een serieuze concurent. De zaterdagavond blijft de komende tijd voor RTL 4 en SBS 6, maar -zoals Nederland 1 gisteravond heeft laten zien- hoeft een leuke cabaretshow niet onder te doen voor dat succes.
De herfst en winter staan voor de deur (wie doet er even open?), dus dat betekent fors meer tv-kijkers. Hoe gaan programmamakers daarmee om? Hoe weten ze te profiteren van die extra kijkers? Wij zijn benieuwd.