Film: The Boat That Rocked

Op maandag 6 april was een deel van de cast van The Boat That Rocked in Amsterdam om hun nieuwe film te promoten. 's Middags gaven ze een persconferentie (een verslag daarvan kun je hier lezen), 's avonds waren ze aanwezig bij de première van de film in Tuschinski. Vanaf morgen draait The Boat That Rocked in de Nederlandse bioscopen.

Tegenwoordig is het, door de moderne technologie, niet moeilijk meer om in het bezit te komen van de muziek die jij wilt. De winkels liggen er vol mee, maar zelfs als je daar niet kan vinden wat je zoekt, kun je altijd nog op internet bestellen of de muziek downloaden. Vroeger was dat wel anders. In de jaren '60 zond BBC radio in Engeland maar zo'n twee uur per week popmuziek uit. Gelukkig waren er de piratenzenders, die de wet omzeilden door op een boot op zee 24 uur per dag de betere muziek uit te zenden. Geen wonder dus, dat deze radiozenders mateloos populair waren. Regisseur Richard Curtis besloot hier een film over te maken met de geweldig bedachte dubbelzinnige titel The Boat That Rocked. Centraal staat de radiozender Radio Rock, waarop acht dj's 24 uur per dag uitzenden en vooral de tijd van hun leven hebben op een boot midden in de Noordzee.

Het verhaal eromheen vertelt over de jonge Carl (Tom Sturridge) die door zijn moeder naar zijn peetvader Quentin (Bill Nighy) gestuurd wordt. Quentin is kapitein van het schip en tevens de eigenaar van Rock Radio. Ze doet dit om Carl wat meer richting in zijn leven te laten krijgen. Nogal een vergissing, want waar het om draait op het schip van Rock Radio is, om maar even een cliché aan te halen: sex, drugs and rock 'n roll. Niet gek natuurlijk, op een schip waarop negen mannen en één vrouw (lesbisch weliswaar) leven, waar verder geen vrouwen zijn toegestaan (ze mogen alleen één keer in de zoveel tijd aan boord komen voor de nodige portie seks) en waar de voorraad vooral bestaat uit drank en sigaretten. Carl heeft de tijd van z'n leven, maar of dit nu precies is wat z'n moeder bedoelde?

Maar wie zijn eigenlijk die acht dj's die de zender 24 uur per dag van muziek voorzien? Een korte beschrijving van de acht mannen.
The Count (Philip Seymour Hoffman): de enige Amerikaanse dj op het schip, eigenlijk de 'opperdj'. Gavin Kavanagh (Rhys Ifans): hij was er eerder al, ging toen naar Amerika maar besluit om terug te komen, waar The Count in eerste instantie niet zo blij mee is. Ook wel de grootste dj van Groot-Brittannië. Doctor Dave (Nick Frost): vooral erg grappig en ironisch. Heeft, ondanks zijn lichaamsbouw, aardig wat succes bij de vrouwtjes. Simon (Chris O'Dowd): de naïeveling van het stel, maar wel heel vriendelijk. Angus (Rhys Darby): de meest irritante dj, niemand mag hem eigenlijk. Midnight Mark (Tom Wisdom): de 'lekkere' van het stel. Zegt bijna niks, maar is daardoor het meest gewild bij de vrouwen. En tot slot is er Early Morning Bob (Ralph Brown): niemand kent hem eigenlijk, Bob is nogal een eenling en zondert zich vaak af.

Zoals uit bovenstaande samenvatting al een beetje blijkt: er zit van alles in The Boat That Rocked, en dat is wat de film zo sterk maakt. Uiteraard veel (en erg goede!) muziek, humor, seks, romantiek, maar ook een vleugje drama en spanning. Want hoewel heel Groot-Brittannië naar de zender luistert (wat overigens heel leuk in beeld is gebracht; het verhaal wordt steeds afgewisseld met mensen, jong en oud, door heel het land die naar de zender aan het luisteren zijn), is de Britse regering het er niet mee eens en probeert minister Dormandy (Kenneth Branagh) de zender het zwijgen op te leggen. Voor ieder wat wils dus in The Boat That Rocked. Bovendien is het geheel een feest om naar te kijken; de inrichting en vooral de kleding geven je echt een beeld van hoe het er destijds uit moet hebben gezien. Het moet een groot feest geweest zijn om de film te maken, want de lol van de acteurs spat van het scherm af.

The Boat That Rocked is een super vermakelijke film, ook voor mensen die de jaren '60 niet (bewust) hebben meegemaakt. De vele muziek is geweldig, de acteurs zijn stuk voor stuk erg goed en de onderlinge chemie is enorm. Hoewel er wel enkele clichés in de film voorkomen, is het de makers meteen vergeven, want in The Boat That Rocked passen deze clichés gewoon. Je zult tijdens het kijken van de film zeker een aantal keren hardop lachen, want de film is bovenal erg vrolijk. Dus: heb je de sixties meegemaakt of niet; de film is zeer vermakelijk en geeft een erg mooi beeld van hoe dit misschien wel belangrijkste decennium voor de muziek moet zijn geweest. The Boat That Rocked rocks!

Label: Universal Pictures Releasedatum: 16 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.