Film: Good Night, and Good Luck

Een zwart/wit film over de strijd die in de jaren vijftig woedde tussen senator en communistenjager Joseph McCarthy en CBS nieuwslezer Edward R. Murrow klinkt weinig aantrekkelijk. Good Night, and Good Luck heeft weinig Hollywood actie of filmtroeven achter de hand waarmee de film een groot publiek aanspreekt. Toch boeit Good Night vanaf de eerste minuut, door de overweldigende acteerprestaties, de juiste sfeer en de scherpe dialogen.

George Clooney is een apart persoon. Hij kiest blijkbaar niet altijd de gemakkelijke weg en richt zich steeds vaker op de kleine films. Uiteraard staat voor 2007 alweer Ocean’s Thirteen gepland, maar naast Good Night wordt Clooney dit jaar overstroomd door prijzen voor zijn rol in Syriana. Good Night, and Good Luck is net als Syriana waarschijnlijk niet voor iedereen geschikt. Om te beginnen met Joseph McCarthy, de senator die op communisten jaagde in de jaren vijftig. Deze man heeft een stempel gedrukt op de Amerikaanse geschiedenis en zijn strijd met de CBS nieuwslezer Murrow wordt hier bijna per minuut gedocumenteerd. De spanning ligt niet in ontploffingen of moorden, maar in de journalistieke deadlines en de rake dialogen die je de korte 87 minuten gebiologeerd naar het scherm doen staren.

Naast Clooney is de rest van de cast even indrukwekkend. Robert Downey Jr., Patricia Clarkson en Jeff Daniels versterken de film met daarnaast een waardevolle prestatie van David Strathairn. Een relatief onbekende acteur die deze film genadeloos draagt en alle overige acteurs makkelijk van het scherm speelt. De film is volledig in zwart/wit gedraaid, iets wat naar mijn mening te weinig gedraaid. Het vreemde is dat het de sfeer benadrukt en de film zelfs realistischer maakt.

Good Night, and Good Luck is zeker niet de beste film van 2005, en is een film gedreven door personages en sfeer. Maar wat de film probeert te bereiken wordt duidelijk en het schiet zijn doel niet voorbij. Enige interesse in het onderwerp is wel vereist, maar iedereen die van een sterke politieke speelfilm houdt zal onmiddellijk verliefd worden op deze zeldzame film.

Label: United International Pictures Releasedatum: 2 Februari 2006 Kijkwijzer: Waardering: