Wing Island
Wing Island is een nieuwe, cartoony variant op het ondertussen bekende flight-genre op de Wii. Jij speelt Junior, een witte vogel met een vlieghelm op die wel weet hoe hij zijn vleugels in de lucht moet houden. Niet zijn eigen vleugels natuurlijk (hij is tenslotte geen vogel natuurlijk...), maar die van zijn eigen superdeluxe vliegtuig, en tevens het vliegtuig waar je dit spel mee begint. Van een overkoepelend verhaal is in dit spel geen sprake, alleen van een korte intro waarin de toedracht van je missie wordt uitgelegd, dus je kunt gelijk aan de slag!
De controls zijn er ook voor gemaakt om gelijk aan de slag te gaan. Beweeg de voorkant van je WiiMote omhoog of omlaag om te klimmen of te dalen, draai de WiiMote om z\'n as om die kant op te sturen, en stoot de WiiMote naar voren of naar achteren om een boost te krijgen of juist te remmen. Best logisch, best simpel, en best effectief. Hoewel een rem soms nog wel een boost tot gevolg heeft, zijn de controls goed om precies datgene te doen wat je in gedachten had, en zorgen ervoor dat je af en toe echt het gevoel van totale vrijheid en controle hebt.
Naast de standaard manoeuvres is er ook de mogelijkheid in formaties te vliegen als je met vijf vliegtuigen in plaats van in je eentje vliegt (formaties komen in grofweg tachtig procent van de levels voor). Met behulp van de A-knop en een snelle beweging met de WiiMote verander je van formatie: beweeg hem naar voren om in een lijn achter elkaar te vliegen (snel maar niet wendbaar), naar achteren om in een V te vliegen (redelijk snel, redelijk wendbaar), of beweeg hem zijwaarts om in ruitvorm te vliegen (langzaam, maar erg wendbaar). Op deze manier kan je alle mogelijke combinaties van snelheid en wendbaarheid toepassen zoals de situatie dat vereist. Bijvoorbeeld in een level waarin je ballonnen moet prikken, vlieg je het ene moment door een smalle rechte tunnel, waar je mooi snelheid kunt winnen in lijnformatie, waarna je drie ballonnen boven elkaar moet prikken in ruitformatie. Snel de juiste formatie kiezen is vaak de sleutel tot een succesvol level, en na een poosje oefenen heb je dit zeker onder de knie. De motie-detectie werkt niet fenomenaal waardoor je soms je actie moet herhalen, maar het komt behoorlijk in de buurt en zorgt zelden echt voor frustratie.
Jammer is wel dat het gros van de levels met meer dan één vliegtuig is, terwijl het vliegen met een enkel vliegtuig vele malen leuker en vrijer is.
De levels die je moet spelen zijn varianten op een vijftal verschillende soorten levels: maak een foto van iets met je camera, drop spullen op de juiste plek, blus een brand/ besproei een graanveld, pop alle ballonnen in het speelveld. Na acht varianten op deze thema\'s gespeeld te hebben, is er nog een afsluitend toernooi waarin jij als eerste door alle negen ringen moet vliegen om te winnen. Er zijn in totaal drie eilanden waar je dit kan doen, dus in totaal 27 levels. Aangezien de drie eilanden totaal verschillend zijn, biedt dit zeker genoeg variatie, en vereist elk level een net iets andere aanpak. Jammer blijft wel dat de achterliggende gedachte wat weinig varieert, waardoor je rond level 15 wel gezien zult hebben wat er allemaal te beleven valt en de levels wat meer op elkaar gaan lijken, ondanks de verschillende eilanden waar het zich op afspeelt.
Als je een level uitspeelt krijg je een score tussen de nul en de honderd, afhankelijk van de schade die je vliegtuigen hebben opgelopen en de snelheid cq. efficiëntie waarmee je het level hebt uitgespeeld. Hoe beter je ranking, hoe meer geld je verdient. Dit geld kan je vervolgens gebruiken om één van je vliegtuigen te upgraden, te repareren, of een nieuw vliegtuig te kopen (in totaal zijn er vijf stuks). Het moeilijkheidsverschil tussen de levels is om onduidelijke redenen enorm, en soms zul je een leven tien keer herspelen, om het plots de elfde keer perfect uit te spelen, zonder aanwijsbare reden. Een beetje apart is het wel.