Boom Boom Rocket

Boom Boom Rocket is een Xbox Live Arcade titel met een vrij flauwe titel, maar leuk en simpel vermaak. De bedoeling is vrij simpel: laat de vuurpijlen op tijd knallen!

In het begin lijkt BBR nog het meest op die andere wereldberoemde drieletterige afkorting te weten DDR. We hebben het hier niet over het vroegere Oost-Duitsland, maar Dance Dance Revolution natuurlijk! Iedereen kent die stuiterende Japanners op die dansmatten onderhand wel en weet dat het zien en spelen van DDR-games tot een hilarisch vermaak leidt. Zou het toeval zijn dat Boom Boom Rocket qua naam erg lijkt op Dance Dance Revolution?

Helaas is het bij BBR nog lang niet zo ver en dat ligt voornamelijk aan de muziek, maar daar later over meer. In het menu kun je kiezen uit een single-player of een multiplayer variant naast de gebruikelijke Xbox Live Arcade items zoals Achievements, Help en Options. Multiplayer is helaas niet getest.

Na het selecteren van single-player krijg je de keuze hoe je de vuurpijlen wilt zien. Wil je ze via de pijltjestoetsen activeren of gebruik je de D-pad? Aan jou de keus. Hierna selecteer je één van de liedjes en een moeilijkheidsgraad.

Een korte tijd later bekijk je een stad vol wolkenkrabbers van bovenaf. Het is er nacht zodat de vuurpijlen goed zichtbaar zijn. Bij de eerste tonen vliegen de vuurpijlen al omhoog. De bedoeling is ze, op het ritme van de muziek, bij een horizontale lijn tot ontploffing te brengen. Je kunt je voorstellen dat zo iets op de easy-mode nog meevalt, maar dat de medium en hard levels heel veel verschillende toetsen of D-pad combinaties vereisen. De explosies van de vuurpijlen geven een spectaculair gezicht over de stad en je hoort een denkbeeldig publiek dan ook regelmatig \"ooh\" en \"aah\' roepen.

Zolang je geen vuurpijl mist en dus op tijd afschiet vult een boostmeter zich linksboven in je scherm. Heeft deze eenmaal de 4x status en vol bereikt dan kun je besluiten een flipper in te drukken om zodoende tijdelijk 16x bonus te krijgen op al je punten. Mis je echter een vuurpijl dan gaat de boostmeter vrij hard achteruit en staat deze nog maar op 1x en loopt hij helemaal leeg dan is het game over. Op easy krijg je dit amper voor elkaar, maar bij hard kan het je na de vijfde noot al overkomen. Verder gaat bij de 16x bonus het beeld flink golven en wordt het moeilijker om de vuurpijlen op het juiste tijdstip af te laten gaan.

Na het uitspelen van een liedje krijg je een algemene score in de vorm van een letter, net als bij DDR. De beste score is A**. Bij sommige liedjes unlock je ook andere vormen van vuurwerk en zullen ze bij ontploffing misschien eruit zien als kaarten of een snooker 8-ball.

Helaas verandert de omgeving niet per liedje en heb je daar al snel genoeg van. Ook de \"ooh\" en \"aah\" geluiden zullen je na een tijdje niet meer boeien, maar het meest irritant is het aanbod aan standaard liedjes. Deze zijn allemaal electronische funky werkjes gebaseerd op klassieke muziek. Dat scheelt natuurlijk enorm in de copyrightkosten, maar het spel was heel wat leuker geweest als er wat meer liedjes van deze eeuw in zaten. Waarschijnlijk was het spel zelfs met die gekke Japanse DDR-muziek veel grappiger geweest. Een gemiste kans van Electronic Arts en Bizarre Creations. Als er geen uitbreidingen komen zal BBR heel snel erg saai worden.

Verder heeft BBR nog drie andere features te weten de freestyle waarbij kinderen gewoon op knoppen kunnen rammen en er vuurpijlen zullen ontploffen, de practice mode om te oefenen en de jukebox functionaliteit. Als je je eigen achtergrond muziek kiest uit je geripte of shared collectie, dan zal de jukebox op het ritme van de muziek proberen vuurpijlen te laten afgaan. Grappig voor een keer, maar meer is het ook niet.

Conclusie

Boom Boom Rocket is erg vermakelijk om eventjes te spelen. Je kunt zowel de D-pad als de A,B,Y en X toetsen gaan gebruiken, maar alleen maar klassieke deuntjes maken het spelletje snel nogal saai. De achtergrond verandert ook niet en op de easy mode heb je het complete spel binnen een avondje uitgespeeld. Echte uitdagingen liggen natuurlijk in de zwaardere moeilijkheidsgraden, maar wel met dezelfde baggermuziek.

Dit soort ritme-games moet je echt liggen, maar als je al DDR in huis hebt bespaar je de moeite van het aanschaffen. Voor de rest is het een vermakelijk leuk spelletje.

Hieronder zie je BBR in actie...




Menu Achievements

Deze filmpjes zijn opgenomen met een JXD681 MP4 speler, beschikbaar gesteld door RHISC.