Championship Manager 2007

Championship Manager 2007 is een game die het vanaf het begin al moeilijk heeft. Football Manager bestaat al jaren en die game is tot in de puntjes aangepast voor een helder en overzichtelijk potje managen van je favoriete voetbalclub. Eidos durfde de uitdaging echter ook dit jaar aan en komt met Championship Manager 2007 voor je Xbox 360.

Dit keer dus een game waarin Dolby 5.1 en HDTV absoluut niet belangrijk zijn en je vingers niet jaren getraind hoeven te zijn in het neerschieten of selecteren van diverse dingen. In deze game gaat voornamelijk je brein aan het werk.

Na de bekende opstartlogo\'s en het aanmaken van een profiel begint de game eerst met een specifieke vragenlijst. In deze multiple-choiche overhoring krijg je verschillende vragen over voetbal en managen. De game vraagt vriendelijk of je alsjeblieft eerlijk wilt antwoorden om zo een gericht profiel van je kennis over voetballen te krijgen. Iemand die een beetje thuis is in de voetbalwereld heeft meestal iets meer dan de helft goed, maar er zitten behoorlijk pittige vragen bij.

Het begin van je carrière heeft een baangarantie. Je kiest land, selectie en het team dat je wilt gaan managen en kunt daar zonder problemen mee aan de slag. Natuurlijk is het wel zo dat grotere teams ook grotere doelstellingen (targets) te halen hebben dan kleinere. De heren directeuren willen je eerst nog wel wat vragen stellen hoe jij tegen de club aankijkt en hoe je denkt de targets te kunnen halen. Afhankelijk van je (multiple choice) antwoorden krijg je een bepaald budget toegekend en worden er targets voor de komende seizoenen gesteld.

Zoals verwacht reageert de pers in het begin erg geschokt op het nieuws dat een groentje zoals jij zomaar dit team mag managen. Meteen krijg je de indruk dat er van alle kanten een behoorlijke druk op je kennis en kunde wordt gelegd en je je stinkende best moet doen om jezelf te bewijzen.

De 2007 versie heeft een compleet nieuwe grafische interface gekregen die, volgens ontwikkelaar Gusto Games, door iedereen te besturen moet zijn. Met behulp van de flippers en de joystick navigeer je dwars door alle menus heen. Aan de linker- en bovenkant van je instelbare overzicht vind je alle (sub)menus die het spel rijk is. Alhoewel het navigeren tussen al die menus en overzichten supersnel gaat raak je heel snel het overzicht tussen al die verschillende tabbladen kwijt.