Settlers of Catan


Klaus Teuber: Wie deze naam leest en geen idee heeft waar ik het over heb krijgt nu nog één kans: De kolonisten van Catan. Nog steeds niks? Sla deze review maar over...

Je bent er nog! Daar ben ik blij om. Ik weet tenminste nu dat ik iemand aanspreek die wel degelijk de afgelopen vijf jaar minstens één keertje in een speelgoedwinkel is geweest. Deze meesterlijke uitvinding van de voormalige tandtechnicus heeft bordspellen weer populair gemaakt. Hele families en vrienden zitten te Catannen eens per zoveel tijd. Meestal één potje, want afhankelijk van hoe je het spel wilt spelen kan het uren duren voordat een overwinnaar uit de score komt rollen. Wie de meeste overwinningspunten heeft wint. Persoonlijk heb ik al potjes gespeeld die van acht uur \'s avonds tot twee uur \'s nachts duurden en supergezellig waren.

Ontwikkelaar Big Huge Games heeft geprobeerd Kolonisten van Catan naar Xbox Live Arcade te vertalen en de geruchten gaan dat dit zo goed gelukt is dat zelfs mijnheer Klaus al ettelijke potjes tegen de AI heeft verloren! Als zelfs de meester dit een geweldige versie vindt moet menige hardcore Catanner toch nu al meteen met zijn punten in de aanslag staan om het spel te kopen voor de Xbox 360.

Doe maar rustig aan met deze elektronische versie, want het betreft hier de basisset. Vier spelers gaan Catan ontwikkelen en verhandelen hun goederen met elkaar. Wie maakt de meeste steden of wie pakt de langste handelsroute? Allemaal gesneden koek voor wie Catan ooit eens gespeeld heeft.

Het spel speel je via Xbox Live met een paar vrienden of je kiest één van de AI spelers uit die zich vertegenwoordigen als oude wereldleiders. Zo zie je bijvoorbeeld Cleopatra of Elizabeth. De game is voorzien van een prima tutorial om je de grondbeginselen van Catan bij te brengen.

Het speelbord van Catan bestaat uit zeshoekige vlakken waar je aan de grenzen dorpen en steden kunt bouwen die weer verbonden worden met straten. Elk vlak heeft zijn eigen nummer en grondstof. Elke beurt worden de dobbelstenen gegooid en heb je er dorpen staan dan krijg je een grondstofkaart. Bij steden krijg je er twee. Met deze grondstoffen bouw je weer nieuwe straten, dorpen of breid je de dorpen uit naar steden. Bij het getal zeven mag je de rover op het bord verplaatsen en kiezen om een tegenstander het behoorlijk lastig te maken. Daar waar de rover zich bevindt levert dat vlak namelijk geen grondstof meer. Daarnaast mag je een kaart van de tegenstander afpakken.

Naast het bouwen van dingen kun je ook besluiten een ontwikkelingskaart te kopen die je in staat stelt het spel op een andere manier te beïnvloeden. Zo zijn er kaarten die je helpen de rover weg te jagen, maar ook bevinden er zich ontwikkelingspunten in het assortiment. Aangezien het moeilijk is om elke grondstof beschikbaar te hebben voor de verdere ontwikkeling van je eigen gebied kun je ook grondstoffen ruilen met andere spelers of door middel van een haven te ruilen tegen andere grondstoffen. Het ruilsysteem zat bij het gelicenseerde PC-spel toentertijd behoorlijk slecht in elkaar. Op de PC was de AI bedroevend en werd je gek van het geruil elke keer, zeker als er niet zoveel te ruilen was en de AI maar bleef klagen dat er niemand met hem wilde ruilen. Overigens wordt er in deze versie niet gesproken.

De voornaamste acties gebeuren door rechtsonder één van de zes icoontjes te selecteren. Je kunt hier ruilen met spelers, handelen op havens of bouwen. In deze versie is het ruilen en aanbieden van grondstoffen bijzonder makkelijk en kun je desgewenst aangeven dat je helemaal niet wilt ruilen door één druk op de knop. Daardoor blijft de snelheid goed in het spel en zit je niet eeuwen te wachten tot de AI eens een keertje klaar is met zijn plannen. In het ruilvenster is zeer duidelijk te zien wat er wordt aangeboden en wat daarvoor wordt gevraagd. Wil er echter niemand ruilen, dan zul je je tot je havens moeten richten, waarbij je even terug moet naar het speelbord om rechtsonder een ander icoontje te selecteren.

Aangekochte dorpen, steden en straten kunnen met behulp van de joystick en een druk op de knop geplaatst worden. Verder is het mogelijk om in één oogopslag te zien waar je het beste een dorp kunt bouwen. Door het indrukken van beide flippers krijg je namelijk een puntenoverzicht te zien op welke positie je de meeste kans hebt op veel grondstoffen. Verder is te alle tijden op te vragen wat het huidige puntentotaal is of kun je de 3D-graphics even verwijderen voor een duidelijker overzicht van het speelveld. Als je even niet meer weet hoeveel grondstoffen je nodig hebt om iets te kopen kun je ook hiervan snel een overzicht oproepen.

De achievements zitten vreemd in elkaar. Je kunt al meteen tien punten verdienen door een dorp te bouwen of tien door gewoon iemand uit te nodigen voor een potje online Catan. Twintig punten verdien je door een keer de langste handelsroute te hebben of het grootste leger te hebben. Moeilijker wordt het om tegen de Moderate en Hard AI te winnen of bijvoorbeeld duizend overwinningspunten in totaal te scoren op ranked matches.

De animaties zijn simpel en overzichtelijk en maken samen met de geluidseffecten Catan tot een aangenaam speelbare versie. Al snel voel je je helemaal thuis op het eiland Catan waar je het opneemt tegen de instelbare AI. Grafisch is het spel echter geen topper en afgezien van de 3D-effecten vind je er bijzonder weinig eye-candy.

Conclusie:

Kolonisten van Catan voor Xbox Live Arcade is wonderwel erg goed geslaagd. Er zijn al tientallen elektronische varianten van het beroemde bordspel op de PC te vinden, maar allemaal zijn deze niet bijzonder goed te noemen al zijn veel mensen daar prima tevreden mee. Op de Xbox 360 komt Catan prima tot zijn recht en biedt het samen met de multiplayer mogelijkheden een prima plezier voor iedereen die van bordspellen houdt. Wie Catan niet kent zal even moeten wennen aan het spel, maar als het je bevalt kun je moeilijk ophouden met spelen. De instelbare AI is krachtig en voordat je alle achievements hebt zul je wel even bezig zijn, maar deze versie is zeker een aanrader voor de liefhebber!