Bullet Witch

In januari speelden we de preview code van Bullet Witch al. Nu het spel in de winkels verkrijgbaar is wordt het tijd om te onderzoeken of er sinds die tijd nog iets verbeterd of veranderd werd aan de game.

In het jaar 2013 is de mensheid praktisch uitgeroeid. Virussen, aardbevingen en oorlogen hebben vele slachtoffers geëist en nu ook magie en demonen het handjevol overgebleven mensen bedreigt besluit Alicia de heks er iets aan te doen. Maar is Alicia gewoon erg begaan met het lot van de Aarde of heeft ze een dubbele agenda?

Terwijl ze daar rondloopt, op wat eens onze lieve groene planeet was, krijgt ze te maken met demonen en monsters met sterke magische krachten. Ze wordt gesteund door een innerlijke stem genaamd The Darkness die haar van level tot level leidt. Deze arrogante voice-over heeft niet veel positiefs te melden, maar vertelt wel hoe vijanden een beetje in elkaar zitten.

Met de linkerpook wandelt Alicia rond de afgebakende levels rond terwijl de rechterpook gebruikt wordt om rond te kijken. Met een druk op de knop verander je de third-person view in een first-person view om beter te kunnen mikken, want je beschikt niet alleen over toverkrachten, maar ook een krachtige gun-rod. Deze vreemdsoortige bezem heeft een aantal kogels die automatisch aangevuld worden door middel van magie.

Rechtsboven in beeld zie je naast de magie-balk ook een health-balk die je levensenergie laat zien. Hoe meer vijanden je afslacht, hoe meer magie je opbouwt. Mochten je even teveel schade oplopen van de monsters, tanks of magische krachten rondom dan dien je even te schuilen zodat je health-balk weer rustig volloopt.

Alicia straalt het type \"lone warrior\" uit. Ze is de redder van de wereld, maar het lijkt er op dat ze hier eigenlijk helemaal geen zin in heeft en liever voor haar eigen hachje en doelstellingen gaat. Dat die doelstellingen toevallig bestaan uit het redden van mensen en het vernietigen van de onderdanen van het kwaad is nu eenmaal zo. Je wordt niet bijzonder gemotiveerd om een diepe interesse in Alicia te tonen. Gelijk in het begin wordt al melding gemaakt van een veel groter kwaad dat zij dient te verslaan. Wie weet komt ze dan meer te weten over het lot van de wereld en, nog veel belangrijker, haar eigen lotbestemming. Ach, het is ook maar een verhaaltje. Erger is dat het verhaaltje maar een uurtje of zeven duurt. Na het uitspelen op de makkelijkste setting kun je andere achievements proberen te halen op een andere moeilijkheidsgraad, maar afgezien dat je nu wat meer kogels en magie nodig hebt voor je vijanden veranderd er verder er helemaal niets aan de game.

De levels doorloop je van checkpoint naar checkpoint. Ondertussen worden op verschillende plaatsen en tijdstippen bepaalde gebeurtenissen ingeschakeld (event triggers). Zo loop je over een brug waarna \"opeens\" een hoop monsters tevoorschijn komen die je moet afslachten. Heb je dat gedaan dan komen er bij toverslag weer nieuwe vijanden op diezelfde brug waar je net al het gespuis hebt uitgeroeid. Heb je dat weer voor elkaar dan mag je een soort semi-boss uitschakelen die auto\'s naar je toegooit. Het ziet er allemaal bijzonder spectaculair uit, maar na één keer alle effecten gezien te hebben ben je een stuk minder enthousiast.

Door je magie goed te gebruiken ben je in staat bliksem op te roepen, tornado\'s te laten rondrazen of magische muren te bouwen waarachter je kunt schuilen. Mocht een bepaald event niet lukken dan zal de volgende poging hoogstwaarschijnlijk wel lukken omdat je nu weet waar alle vijanden vandaan komen en wanner je de magische krachten moet gebruiken. Die paar keer dat je met andere NPC\'s (non playable characters) speelt in teamverband vervloek je de domme handelingen van je teamgenoten. Het liefst maai je ze zelf uit de weg.

De leukste effecten zijn natuurlijk het toepassen van de zwaardere krachten zoals tornado en bliksem, maar elke keer kweelt Alicia één of andere spreuk om zich voor te bereiden op het uitvoeren van de gekozen magie. Dat is één keer leuk, twee keer gaat ook nog wel, maar na een keer of twintig wordt je er behoorlijk flauw van.

In de preview bewoog Alicia nogal houterig, maar waren de kogels en spreuken bijzonder sterk. In deze uiteindelijke versie is de animatie een beetje verbeterd, maar doet nog steeds redelijk houterig aan. Verder is de impact van de kogels een stuk minder waardoor je gerichter en beter moet gaan schieten om te blijven overleven. Multiplayer is er overigens nog steeds niet, al kun je online wel de highscores van elkaar vergelijken. Jeuh.

Naarmate je verder komt zullen je magische eigenschappen zich uitbreiden en kun je je wapen upgraden. In latere levels kun je de gun-rod als sniper-rifle gebruiken en gigantische tornado\'s oproepen die geweldige chaos veroorzaken. Enorme boss-monsters aan het einde van het level maken het feestje af voor Bullet Witch.