Teenage Mutant Ninja Turtles

Mutaties, ninjas en vijanden uit een andere dimensie. Hele generaties maakten kennis met één van de grappigste en leukste helden uit de jaren tachtig: de teenage mutant ninja turtles. Wat ooit begon als een parodie-comic groeide uit tot een waar cultfenomeen onder kinderen toen de tekenfilms op de buis kwamen.

Normaliter zijn schildpadden één van de sloomste wezens bovengronds, maar door mutaties en hun leermeester Splinter (een gemuteerde rat) leren vier kleine schildpadjes geweldige vechttechnieken en transformeren zij tot vlugge mensachtige schildpadden met elk hun eigen specialiteiten. Aangezien Splinter bijzonder gecharmeerd was van grote leermeesters worden de vier Leonardo, Michelangelo, Raphael en Donatello genoemd. Samen bevechten zij het kwaad en onrecht dat Manhattan wordt aangedaan. Aangezien ze er voor de normale mensen een beetje vreemd uitzien hebben zij hun riante hoofdkwartier in het riool gevestigd. Daar eten ze voornamelijk pizza en doen ze af en toe wat rare uitvindingen. Alleen verslaggeefster April mag op bezoek komen.

Behalve menselijk kwaad en onrecht komen er ook dreigingen uit de ruimte en spookachtige dimensies. Maak kennis met aartsvijand Shredder en zijn footclan. Daarnaast is er ook nog een handjevol andere mutanten en niet te vergeten Krang als leider van de X-dimensie.

En wanneer iets erg succesvol is krijg je te maken met allerlei varianten in de merchandising. Pennen, schriften, agenda\'s, films en natuurlijk ook videogames! Konami bracht in 1989 de Teenage Mutant Ninja Turtles uit en bleef erg trouw aan de tekenfilmserie. Nu mag je er van genieten op Xbox Live Arcade.

In het spel neem je de controle van één van de vier turtles op je, waarmee je de wereld van het kwaad vernietigt. Dit doe je natuurlijk door middel van halsbrekende toeren en het gebruiken van je wapen. Leonardo heeft zijn katanas, Raphael hakt er op los met zijn Sai (dolken), Michelangelo zwaait rond met nunchakus en Donatello heeft een lange stok (bõ). In het begin van de side-scrolling-shooter... euh.. side-scrolling-slasher probeer je April te redden van de beruchte Footclan, die wel uit honderden ninjas lijkt te bestaan.

Qua graphics en geluid ziet het spel er nog steeds uit als de release van toen, wat op zich niet verkeerd is, maar misschien had Digital Eclipse er wel wat meer van kunnen maken dan alleen een flitsend menuutje, wat achievements en een Xbox Live mogelijkheid. De besturing van een turtle werkt prima en er wordt ook goed gereageerd op de knoppen. Indien je wilt kunnen er meerdere mensen spelen.

Afgezien dat het spel best pittig is heb je een oneindig aantal credits en is het einde halen zo gepiept. Je staat al snel bovenaan in de highscore lijst en hebt zo wel een achiemevent ge-unlocked, maar lang niet allemaal. Daar zul je meer je best voor moeten doen en een level uitspelen zonder dood te gaan is pas een goede uitdaging.

In verschillende levels red je eerst April, dan Splinter en ga je later de strijd aan met de hulpjes van Shredder. In het laatste level neem je het even op tegen Krang en een Shredder die zich kan kopiëren zodat je opeens tegen twee Shredders speelt. En daarna is het game over. Je wordt bedankt voor het spelen en daarna zullen alleen teamplay en/of achievements je moeten motiveren om de game nog eens te spelen.

Mocht je echt een enorme Turtle-fan zijn, dan is het heel misschien beter te wachten op de nieuwe Turtle-game die gebaseerd zal zijn op de bioscoopfilm die binnenkort uitkomt. Alhoewel deze game vanzelfsprekend een veel hogere prijs zal hebben zul je in ieder geval een stuk betere graphics krijgen.

Conclusie:

De turtles hebben niet veel van hun oude charme verloren en deze goede port van de Konami game zal jong en oud kunnen boeien. Niet voor lang, want je kunt door een oneindig aantal credits het spel in één avondje uitspelen. Daarna zullen achievements of andere spelers je moeten motiveren. Of ga je het spel keer op keer opnieuw uitspelen?