DTM Race Driver 3 Challenge

De DTM Race Driver serie is geen vreemde op de PSP en vandaag de dag kunnen we van het derde deel in de serie genieten op de PSP. DTM Race Driver op de PSP was altijd al een waar genot van karakteristieke wagens, veel circuits, een verhaalmode en de mogelijkheid om met twaalf mensen te multiplayeren. Is daar in dit deel nog wat aan veranderd?

Het vorige deel was een 100% port van het originele PlayStation 2 spel, maar dat is bij deze versie niet helemaal het geval.

Het opstarten van het spel gaat een tikkeltje sneller dan voorganger 2. Een profiel aanmaken duurt ongeveer net zo lang, maar de laad- en savetijden zijn gelukkig een beetje verbeterd.

In het menu is er de mogelijkheid tot een snelle race, de opties in te stellen en vinden we een paar nieuwe dingen. Zo is er geen Story-mode meer, maar een challenge mode. Je hebt nu niet meer te maken met een verhaaltje, maar moet per land een aantal kwalificatierondes rijden met verschillende doelstellingen. Later hierover meer.

Verderop in het menu vinden we een aangename verassing: game sharing. Nu is het mogelijk om met maximaal vier PSP\'s tegen elkaar te racen. Eén heeft nog maar de game nodig en kan een race-event opzetten door de data naar de andere drie via de WiFi verbinding te uploaden. Vanzelfsprekend is dit beperkter dan de echte multiplayer feature waarbij iedereen de UMD nodig heeft. Hier kun je met maximaal elf anderen de strijd aan. Helaas is door een chronisch gebrek aan meer PSP\'s geen van beide multiplay features getest.

Terug naar de Challenge mode waar we onze eerste races starten. Als eerste maak je kennis met de verschillende circuit in Groot Brittannië. Je moet verschillende doelstellingen, zoals op tijd remmen, de lijn volgen, tussen pionnen rijden en zonder schade finishen afleggen voordat je je stuurmanskunsten kunt tonen tijdens een echt toernooi gespreid over verschillende circuits.

De graphics zijn voor een PSP fenomenaal te noemen. Alhoewel het geheel pixelachtig overkomt zit er een enorm aantal details in elke auto en zie je duidelijk de bestuurder zitten. Afhankelijk van de gekozen camerastand heb je slechts af en toe te maken met een framedrop, maar doorgaans heb je hier geen last van. Schade aan de auto\'s is duidelijk zichtbaar en geven het racen een groot realistisch gevoel.

De grafische engine waarvan Codemasters gebruik maakt heeft nog een ander truukje om te zorgen dat de framerate niet omlaag gaat. Tijdens een replay van een evenement kun je ook voor een helikopterperspectief kiezen. Hoe dichterbij de auto in beeld is (en dus minder van de omgeving en andere auto\'s te zien is) hoe meer details je van de auto ziet. Jammer is dat het wel een beetje grappig is om te zien hoe het ene moment je auto opeens van zijspiegels wordt voorzien en het andere moment de auto iets minder gedetailleerd is.