DVD/CD: Hard Gelach

'Hard Gelach' bestaat dit jaar dus uit zowel een DVD als een CD. Leuk om de meer visuele grappen te kunnen ondergaan op de DVD en de woordspelingen op de CD. Het had mij dan ook niet meer dan logisch geleken als de fragmenten op de DVD andere zouden zijn dan op de CD. Helaas heeft CNR er blijkbaar voor gekozen om het zo goedkoop mogelijk te houden, want maar liefst veertien van de achttien nummers op de DVD zijn exact hetzelfde terug te vinden op de CD. "Meer dan 3 uur cabaret" is de aanduiding die op de voorkant staat, tsja, met twee keer bijna hetzelfde is dat geen kunst!




De verpakking van deze compilatie eigenlijk één grote reclame. Niet alleen voor de cabaretiers, maar ook voor de producten die CNR aanbiedt. Zo staat er op de cover dat de DVD's en CD's tot en met december 2004 extra voordelig zijn en zit er in de verpakking een lijst met beschikbare uitgaves. Helaas dus geen informatie over de cabaretiers, geen extra's en ook is er op de verpakking niet terug te vinden uit welke shows de fragmenten afkomstig zijn. Pas als een bepaald fragment begint krijg je kort de naam van het programma te zien, waardoor je weer terug moet naar het begin van de scène als je de titel op wilt zoeken. Voor de ware cabaretfanaat is er helaas nog een nadeel aan deze uitgave. Zo bevat 'Hard Gelach' geen verzameling van nieuw werk, maar wordt er ook gebruik gemaakt van oude bekende fragmenten van Youp van 't Hek, Herman Finkers en De Vliegende Panters, shows die veel mensen thuis al op DVD hebben.




De fragmenten op zowel de DVD als de CD zijn op zich best grappig om te zien of te horen. Natuurlijk zal niet elke act bij iedereen leiden tot een lach, maar een groot deel van de uitgave bevat onderhoudend materiaal. Jammer is alleen dat de fragmenten onderling niets met elkaar te maken hebben. Ze zijn plomp verloren achter elkaar gezet alsof er niet is nagedacht over de plaatsing. Er is geen doorlopend thema of een opbouw in verschillende stijlen terug te vinden. Dat maakt het kijken of luisteren van deze uitgave wel wat minder leuk: net als je helemaal dubbel ligt om een bepaalde grap heb je weer een ander persoon voor je.




'Hard Gelach' is, zoals al eerder gezegd, één grote reclameboodschap van CNR. De persoon die deze verzamelaar in huis haalt kan aan de hand van fragmenten bekijken of beluisteren welke cabaretier aansluit bij zijn of haar gevoel voor humor en vervolgens besluiten van die cabaretier meer materiaal in huis te halen. Als je dan kijkt naar de prijs die je als consument neer moet leggen voor deze promotie, rond de 19 euro, dan zou ik dat er niet voor over hebben. Dan bekijk ik liever een keer een aantal verschillende cabaretiers op de televisie en maak aan de hand daarvan een keuze. Vergelijkbare verzameluitgaves (zoals een eerder genoemde 'Global Sounds') gaan namelijk voor een euro of 7 over de toonbank en bevatten vaak kortingsbonnen voor de aanschaf van een volledige show. Pas bij een dergelijke prijs zou het voor mij aantrekkelijk worden 'Hard Gelach' als gids in cabaretland te gebruiken.