Film: Wanted

Het gevoel is welbekend: je hebt een saaie baan/studie, je bent blut, je beste vriend/collega gaat vreemd met jouw partner en je hele leven stelt eigenlijk weinig voor. Was je maar een superstoere actieheld met speciale gaven en een paar miljoen op je bankrekening. Het overkomt Wesley Gibson (James McAvoy) in Wanted. Een man met een suffe kantoorbaan, wiens leven verandert als hij door Fox (Angelina Jolie) in aanraking komt met een elitegroep van moordenaars, The Fraternity genoemd. Wesley krijgt het leven dat we allemaal willen hebben. Of toch niet?

Als Wesley in de supermarkt staat om medicijnen te kopen voor zijn paniekaanvallen, wordt hij aangesproken door een vrouw. Zij vertelt hem dat zijn vader bij een geheim genootschap zat en de beste moordenaar ter wereld was. Helaas is hij net de dag ervoor vermoord. De moordenaar van zijn vader is toevallig ook in de supermarkt aanwezig en heeft hij het op Wesley gemunt. Wat volgt is een spectaculaire shootout. Wesley wordt gevraagd om bij The Fraternity te komen, omdat hij dezelfde speciale gaven zou hebben als zijn vader. Hij wordt getraind en opgeleid tot een brute moordenaar met een speciale gave: het laten buigen van kogels.

Het verhaal doet lichtelijk denken aan The Matrix. Een 'gewone' man die een actieheld wordt, en de opleiding die hij ondergaat om dat te worden. Maar niet alleen het verhaal lijkt erop, ook de manier van filmen heeft veel van de klassieker weg. Gave special effects, snelle montage en vertraagd beeld worden in Wanted nog eens dunnetjes overgedaan. Vooral de scène waarin Wesley zijn collega met een (ergonomisch, dat wel) toetsenbord voor z'n kop slaat en de letters 'fuck you' van het toetsenbord door de lucht vliegen. Geniaal! Het mag dus allemaal misschien niet zo origineel zijn, maar regisseur Timur Bekmambetov (bekend van cultklassiekers Nightwatch en Daywatch) brengt het allemaal zo gaaf in beeld dat het hem direct is vergeven.

Wanted klinkt als een standaard actiefilm, maar onderscheidt zich door de manier waarop alles in beeld wordt gebracht. Het is allemaal heerlijk over the top. Een snel verhaal, goede acteerprestaties en venieuwende special effects zorgen voor een vermakelijke 2 uur. Hoewel er geen overduidelijke boodschap in de film zit, zorgt het toch voor een kleine eye-opener. Want zoals Wesley zelf zegt: What the fuck have you been doing lately?

Label: Universal Pictures Releasedatum: 11 september 2008
Kijkwijzer: Waardering film: