CD Review: Caesar - Caesar

Echt vaak denk je niet na over de beweegredenen van een band om een album titelloos uit te brengen. En dat hadden we waarschijnlijk ook niet gedaan als Caesar er niet voor had gekozen om hun vierde kindje naamloos ter wereld te brengen. Een titelloos album is namelijk doorgaans voorbehouden aan debutanten. Brengt een band het vierde album zonder titel uit dan wordt het dus gissen. Geen inspiratie? Geen samenhang? Of juist autobiografisch? Op VPRO-radio lichtte zanger/gitarist Van Oosten de titel toe. "Eigenlijk is deze plaat ook een soort samenvatting van wat we vanaf het begin gedaan hebben. We laten zien wat we kunnen. Het is een plaat over onszelf: Caesar."

Wie luistert naar het titelloze schijfje, hoort die samenvatting inderdaad voorbij trekken. Het rustieke van 'Leaving Sparks' en de powerpop van 'No rest for the alonely' komen in nummers als 'Twist' en 'Lives of Marylane' prachtig samen. Het klinkt vurig en tumultueus, zoals we Caesar vanaf het begin aan kennen, gespeeld met de strakheid en souplesse van een volwassen geworden band.

Caesar is een band van conflicten. Wringende, soms hese zangpartijen van Van Oosten tegenover harmonieuze samenzang in trio, of liefelijke gitaarpartijtjes die worden afgewisseld met tierende gitaarnoise. Noem het het handelsmerk, noem het Caesar eigen, het is in ieder geval wanneer Caesar op zijn best is. Neem het prachtige 'Stop that Girl', waarin lieflijke pop en scheurende gitaren samen op een kussen liggen. Het kan dus toch!

Caesar is een spannende plaat. In nummers als 'Stop that girl' en 'Twist' weet de bezwerende samenzang je als luisteraar te betoveren. Het is telkens de vervaarlijke combinatie van het compulsieve van Van Oosten's stem, tegenover het lieflijke van de stem Marit de Loos die het 'm doet. Maar het is bovenal erg mooi. Luister maar eens naar het reggae-achtige nummer 'In Flames', of de 'The mammas and the pappas'-koortjes in 'I know I'.

Toch maken al die tegenstellingen in de nummers op Caesar, het album, je op den duur rusteloos. Het is te druk. Met als pompeus hoogtepunt het punk-nummer 'CIA'. Het nummer valt buiten de boot, het is de net iets te dikke knipoog. Maar met schitterende 'Please go on' sluit Caesar het titelloze album prachtig af. Een turbulent album, dat is het zeker, dat het luisteren meer dan waard is!

Tracklist Caesar - Caesar
1. supersonic
2. stop that girl