The Wonderful 101

In The Wonderful 101 ben je eens geen superheld, je bent er 101 tegelijkertijd. Over een gespleten persoonlijkheid gesproken.

Header

Nintendo probeert met The Wonderful 101 iets nieuws. Nou ja, nieuws, als je het speelt krijg je sterk het gevoel dat je Pikmin aan het spelen bent, maar dan met superhelden in plaats van plantjes. Een medewerker staat naast de demopod en bevestigt mijn gevoel. Platinum Games heeft inspiratie opgedaan uit Viewtiful Joe en Pikmin en dit gecombineerd tot een hectisch actiespel met daarin puzzels om verder in een level te geraken.

In het begin van een level ben je één superheld. In je eentje kun je al die wezens maar amper aan dus je hebt hulp nodig. Die krijg je in de vorm van mensen die her en der in levels verspreid staan en vaak zelf om hulp roepen. Je selecteert die mensen door middel van de touchscreen van de Gamepad. Daar is een radar waarop je diezelfde mensen als puntjes ziet. Hier teken je dan een cirkel omheen en je hebt ze ingelijfd. Het idee lijkt dus verdomd veel op het fluitje in Pikmin, waar je plantjes mee selecteert. In de groep mensen kan ook een andere superheld zitten, waardoor je nog sterker wordt.

The Wonderful 101

Eenmaal met meer mensen krijg je meer superkrachten. Deze superkrachten kun je selecteren door middel van knoppen, maar ook door je gewenste superkracht te tekenen op de Gamepad. Je hebt voor de aanval de keuze uit een zwaard, pistool, vuist en een zweep. Als verdediging kun je kiezen uit een slang of een jelly. De vormpjes zijn eenvoudig te tekenen. Bijvoorbeeld een pistool verkrijg je door een liggende L te tekenen, en het zwaard is een lijn al goed genoeg. Hoe groter je tekent, hoe groter je wapen op het scherm wordt. Een figuurtje deed lastig bij me, namelijk de vuist. Die luisterde nogal nauw qua vorm, waardoor ik soms het benodigde figuurtje net niet goed had.

The Wonderful 101

Als het wel goed gaat, dan kleurt je vorm even rood en krijg je een enorm wapen tot je beschikking. Je kunt maar één enorm wapen tegelijkertijd dragen, dus het is vaak snel wisselen als je van tactiek verandert. En dat is nodig, want de vijanden hebben vaak een zwak punt dat je moet uitbuiten. De zweep haalt bijvoorbeeld langzaam schilden weg van een vijand. Is die vijand eenmaal ‘blootgelegd’ dan moet je een ander wapen gebruiken om hem te verslaan.

The Wonderful 101

De verdediging van je bestaat uit een slang en een jelly. Als je de slang gebruikt dan beweegt je groep als een kruising tussen een slang en springveer naar de richting die je wil om zo snel mogelijk aanvallen te ontwijken. Als jelly vang je de klap op. Word je toch geraakt dan valt je groep uiteen en zul je ze snel moeten verzamelen om zo weer superkrachten te hebben. De superkrachten zelf hebben energie nodig. Deze liggen als batterijen in het level. Is je energiemeter leeg dan heb je geen superkrachten meer en moet je het met basisaanvallen doen, en wordt het verslaan van vijanden een stuk lastiger.

The Wonderful 101

Er zijn ook puzzels in The Wonderful 101 die gebruikmaken van je bijzondere gaven. Zo moet ik een vuist oproepen om een reuzenrad in beweging te krijgen waardoor ik in kan stappen en op het hoogste punt op een flatgebouw kan springen. Er zitten meer van dit soort puzzels in. Of ze lastiger gaan worden dan dit is niet te zeggen, de demo liet vooral de basis van de gameplay ervaren.

The Wonderful 101

The Wonderful 101 is Pikmin in een geheel nieuw jasje. Het is veel meer gericht op actie, maar wel zulke actie dat je er ondanks de hectiek van al die mensjes die met je meelopen, -rennen en -springen moet nadenken hoe je grotere vijanden moet aanpakken. Het tekenen van wapens verloopt over het algemeen soepel, op de vuist na, maar misschien had mijn tekenleraar gelijk en moest ik het willen maken van kunst loslaten. Vanaf 23 augustus is The Wonderful 101 beschikbaar op Wii U.