Zeker 150 bruggen en viaducten in slechte staat
Het gaat om stalen en betonnen bruggen en viaducten in snelwegen die voor 1975 zijn gebouwd. Vorig jaar bleek al dat de levensduur van veel van deze bruggen minder lang is dan bij de bouw was gedacht. Sindsdien worden 1180 van de ruim tweeduizend oude betonnen bruggen in Nederland nader onder de loep genomen. Van deze bruggen moeten er tussen de twintig en veertig binnen vijf jaar worden aangepakt, blijkt nu uit de eerste resultaten van het onderzoek.
Van de 274 stalen bruggen die Nederland telt moeten er tien binnen vijf jaar worden versterkt of vervangen, meldt Eurlings. Nog eens vier zijn binnen tien jaar aan de beurt. De kosten van de versterking van de tien bruggen bedragen naar schatting een half miljard euro. Als de bruggen worden vervangen is dat 'aanzienlijk' meer. Eurlings verwachtte in oktober vorig jaar nog dat twaalf bruggen binnen vijf jaar onder handen zouden moeten worden genomen.
Rijkswaterstaat denkt rond de zomer een maatregelenprogramma klaar te hebben. Volgens Eurlings wordt geprobeerd de werkzaamheden zo veel mogelijk te laten samenvallen met reeds geplande werkzaamheden, om overlast voor het verkeer te beperken.
Binnen vijf jaar moeten onder meer Ketelbrug in de A6 en de Scharbergbrug in de A2 worden aangepakt. Onder andere de Van Brienenoordbrug in de A16 moet binnen tien jaar zijn versterkt of vervangen.