Restwaarde elektrische auto’s veel lager dan verwacht, leasebedrijven in problemen

Leasingbedrijven staan onder toenemende druk door de tegenvallende tweedehandswaarde van elektrische auto’s. Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een van de grootste leasingmaatschappijen in onder andere België, heeft openlijk zijn zorgen geuit over de toekomst van elektrische auto's binnen de sector. Als de huidige trend van dalende restwaarden aanhoudt, overweegt Ayvens zelfs om zich terug te trekken uit de markt voor elektrische voertuigen. Dit zou een significante stap terug zijn in de transitie naar duurzame mobiliteit.

De problematiek zit hem voornamelijk in de lagere restwaarde van elektrische voertuigen, die veel lager uitvalt dan aanvankelijk door de sector was ingeschat. Deze lage restwaarde is 30-40% lager dan verwacht en heeft directe gevolgen voor de leaseprijzen. Omdat de restwaarde van een auto cruciaal is voor de berekening van het maandelijkse leasebedrag, staan leasingmaatschappijen voor grote financiële uitdagingen. Dit heeft geleid tot een verhoging van de leaseprijzen voor elektrische voertuigen, terwijl die voor fossiele voertuigen stabiel zijn gebleven.

De oorzaak van de lage tweedehandswaarde van elektrische auto's is tweeledig: er is een gebrek aan interesse bij particuliere kopers, die vaak de voorkeur geven aan goedkopere nieuwe elektrische modellen, zoals die van het Chinese BYD. Daarnaast evolueert de technologie zo snel dat vier jaar oude elektrische voertuigen als verouderd worden beschouwd. Leasingmaatschappijen hopen dat de markt voor elektrische voertuigen zich de komende jaren stabiliseert, zodat er meer duidelijkheid komt over de toekomstige restwaarden.