Paniek nadat passagier vliegtuigdeur opent tijdens landing in Zuid-Korea
Een man opende tijdens een landing in Zuid-Korea in de lucht een vliegtuigdeur. Hierdoor ontstond paniek aan boord toen de wind door de cabine joeg.
De persoon werd door de luchthavenpolitie aangehouden op verdenking van het overtreden van luchtvaartbeveiligingswetten, aldus een verklaring van het ministerie. De identiteit en het motief van de persoon werden niet onmiddellijk vrijgegeven, maar volgens lokale media ging het om een forse man van in de dertig.
De wet verbiedt passagiers om de uitgangsdeuren en andere apparatuur aan boord te hanteren en voorziet in straffen tot 10 jaar gevangenisstraf, aldus het ministerie.
Ondanks alle consternatie ie er niemand van de 194 passagiers gewond geraakt, maar zo'n twaalf mensen werden vanwege ademhalingsmoeilijkheden of flauwvallen naar het ziekenhuis gebracht voor controle.
Het vliegtuig met 194 passagiers en zes bemanningsleden aan boord was op weg naar Daegu vanaf het Zuid-Koreaanse eiland Jeju. De vlucht duurt normaal gesproken ongeveer een uur en het incident deed zich voor toen het vliegtuig de luchthaven van Daegu bereikte en het toestel zich ongeveer 250 meter boven de grond bevond. De man opende een deur aan de linkerkant. Op sociale media circuleren video's van mensen die zich vastklampen aan de armleuningen van hun stoelen, terwijl hun haren en kleding wapperden in de wind.
Dit incident gebeurde bij de landing, op 250 meter van de grond. Op dat punt is de hele checklist al afgewerkt en zijn alle nooduitgangen dus ook op scherp gezet. Daarom kon deze man de deur openen.
Dit zou maar je 'prime' zijn...
Deze man moet voor de rest van zijn leven niet meer in de buurt van een vliegtuig komen.
Zou vervelend zijn als de deur alleen van het slot gehaald kan worden door de piloot. Die overleefd niet alle crashes waar de passagiers soms wel nog leven, zou vervelend zijn als je dan niet het vliegtuig uit kan.
Alleen is het onmogelijk de deur te openen in de lucht vanwege luchtdruk verschillen. Blijkbaar is het luchtdruk verschil laag genoeg op 250 meter.
The person most likely stopping you, is you.
De 'handelingen' stellen niet veel voor en worden zelfs door de crew uitgelegd bij de nootuitgangen.
En inderdaad wanner de vliegtuig dichtbij of op de grond is dan is de luchtdruk minimaal en kunnen de deuren geopend worden, dat moet natuurlijk ook wel want anders zou je bij een crash nooit de deuren kunnen openen.
Het risico van een crash door het opnen van een deur is eigenluk nul, want de deur kan pas open als het verschil in cabine en luchtdruk minimaal is, en dan is er wel kans dat er passagiers naar buiten vallen, maar die stoelriemen zijn ook weer niet voor niets.
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
Klopt alleen niets van. Cabine deuren worden niet vanuit de cockpit bediend, op slot gedaan of op andere manier beïnvloed.
Op hoogte zijn de deuren niet te openen omdat de cabine druk hoger is dan de buitenlucht. En aangezien de deuren zo gemaakt zijn dat ze eerst een stukje naar binnen moeten, moeten ze tegen de druk in, wat in praktijk betekent dat ze niet open kunnen.
Tijdens de nadering is de druk inmiddels gelijk met de buitenlucht, waardoor deze nu wel open kan.
Het enige wat vanuit de cockpit te maken heeft met de deuren is dat er een commando wordt gegeven om de glijbanen op scherp te zetten (of juist niet), zodat deze uitklappen (of niet) als het nodig is.
C. Sagan
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Die nooddeuren kunnen open als het drukverschil tussen binnen en buiten niet te groot is.
Heeft niets met de checklist te maken.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken