E-auto's worden aanzienlijk duurder

Elektrische auto's zijn vanwege hun accu's nog steeds aanzienlijk duurder dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Het prijsverschil tussen e-auto's en verbrandingsmotoren is de laatste tijd zelfs groter geworden. Dat zou potentiële kopers kunnen afschrikken.

Volgens een marktonderzoek van het Duisburg Center for Automotive Research (CAR) zijn elektrische auto's de afgelopen maanden flink duurder geworden. Volgens de marktonderzoekers wordt de prijskloof tussen batterij-aangedreven auto's en de concurrentie met benzine- of dieselmotoren groter. Volgens de catalogusprijs kostten de 15 populairste e-auto's in Duitsland in augustus 14,5 procent meer dan een jaar eerder. Dit komt overeen met een gemiddelde prijsstijging van 5.385 euro per voertuig. De populairste modellen in de verslagperiode waren de Tesla Model 3, de Fiat 500 e en de VW ID.3.

Een kwart tot een derde duurder
Ook de best verkochte verbrandingsmotoren werden duurder, maar de catalogusprijzen stegen hier slechts met 12,5 procent. Maar aangezien ook hier uitgegaan wordt van een lagere gemiddelde prijs, ligt de meerprijs hier met 3531 euro per auto beduidend lager. Eerst deed het Handelsblatt verslag van de prijsverschillen.

Met Duitse catalogusprijzen vanaf 30.000 euro zijn elektrische voertuigen doorgaans een kwart tot een derde duurder dan vergelijkbare verbrandingsmodellen. Opel biedt zijn Corsa-model aan met een adviesprijs van 20.160 euro. De basisversie van het Corsa e elektrische model kost 33.895 euro.

Duurdere grondstoffen nodig voor elektrische auto's
CAR-expert Ferdinand Dudenhöffer gaat ervan uit dat het prijsverschil de komende jaren nog groter zal worden. Verantwoordelijk zijn hogere inkoopkosten voor halfgeleiders en grondstoffen, die in grotere mate nodig zijn voor e-cars.

De hoge prijsverschillen zouden de verschuiving naar meer elektromobiliteit kunnen vertragen, zegt Dudenhöffer.