Surinamers boos na broccoli-grap Albert Heijn

Grootgrutter Albert Heijn heeft Surinaamse Nederlanders voor het hoofd weten te stoten met een reclamegrapje. In het songfestivalliedje Birth Of A New Age van Jeangu Macrooy is de zin 'yu no man broko mi’ te horen. Vele Nederlanders verbasterden dat naar 'you are my broccoli'. Albert Heijn haakte daar met hun reclame leuk op in.

Bij een aanbieding van broccoli stond guitig "Ook zo'n trek gekregen na het horen van ons Songfestivalliedje?". Surinaamse Nederlanders zagen daar de lol niet van in en dat heeft Albert Heijn geweten.

Surinaamse Nederlanders zijn al verontwaardigd dat er nauwelijks discussie is geweest over de echte lading van het nummer van de Surinaamse zanger voor het luchtige liedjesfestijn. Dat Birth Of A New Age naar het tijdperk van de slavernij verwijst, waarin de cultuur, taal en religie van zwarte mensen werden uitgewist, negeren de meeste Nederlanders liever, aldus Mitchell Esajas, KOZP-activist en organisator van de Black Lives Matter-demonstratie op de Dam in 2020.

De zin zou ‘je kan me niet breken, ik ben als een halve cent’ betekenen en roept een beeld op van de veerkracht van zwarte mensen na het slavernijtijdperk. Een prima onderwerp blijkbaar voor het altijd extravagante Songfestival.

Inmiddels heeft de supermarktketen een verklaring uitgebracht voor de zwartkijkers. "We zagen dat in dit liedje iets anders werd gehoord dan bedoeld (een ’mama appelsapje’) en hebben daar met een knipoog op ingespeeld. We hebben veel leuke reacties gekregen en een paar negatieve", zo verduidelijkt het oer-Hollandsche Appie. "Het is uiteraard nooit onze bedoeling geweest iemand voor het hoofd te stoten.”

Mogen we nog lachen in 2021?