ILT: Luchtvaartmaatschappijen hebben voldoende oog voor risico's conflictgebieden
Luchtvaartmaatschappijen hebben voldoende oog voor de risico’s voor het vliegen over conflictgebieden. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Overvliegen conflictgebieden’ dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft gedaan in opdracht van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Het rapport is aan de Tweede Kamer aangeboden, en voor geinteresseerden bij ILT te downloaden.
Minister Van Nieuwenhuizen wilde weten of de luchtvaartmaatschappijen de veiligheidsrisico's van vliegen boven een potentieel gevaarlijke zone zorgvuldig genoeg beoordelen. Het onderzoek van de ILT richtte zich vooral op het functioneren van het veiligheidsmanagementsysteem. De ILT heeft onderzocht hoe in dat systeem de besluitvorming procedureel tot stand komt en of dat zorgvuldig gebeurt.
Besluitvorming
Alle luchtvaartmaatschappijen die aan dit onderzoek deelnamen zien het overvliegen van conflictgebieden als een zeer serieus onderwerp. De besluitvorming over dit onderwerp vindt bij alle onderzochte maatschappijen zorgvuldig plaats met doorlopende afweging van de veiligheidsrisico’s.
Informatie
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk om de gevaren en risico’s in kaart te brengen om al dan niet over conflictgebieden te vliegen. De ILT merkt op dat het van belang is dat de maatschappijen in voldoende mate beschikken over informatie over onder andere (alternatieve) vliegroutes, geopolitieke omstandigheden en krachtenvelden en over de militaire mogelijkheden van landen betrokken bij een conflictgebied. Omdat de dreigingsinformatie op basis waarvan besloten wordt strikt vertrouwelijk is, heeft de ILT alleen een oordeel over het besluitvormingsproces en de zorgvuldigheid waarmee dat plaats vindt.
Er mag wel een veel kleinere luchtvaart in stand worden gehouden voor dee échte noodgevallen: producten die echt geen lange transporttijd kunnen verdragen (donororganen bijvoorbeeld). Maar voor de rest dus: nokken met dat smerige gevlieg!
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Dan kun je zeggen dat een luchtvaartmaatschappij gewoon niet moet vliegen boven een land waar conflict heerst, maar dat is helaas in drie kwart van de aardbol het geval.
Tegenwoordig zijn zowel de landen als wereldwijde instanties veel actiever in het vergaren en delen van informatie en kunnen luchtvaartmaatschappijen ook veel beter besluiten nemen. Ook zijn ze zelf nu veel meer bezig met informatie zoeken, iets wat simpelweg niet nuttig of mogelijk was voorheen.
C. Sagan
Goed idee, een miljarden industrie om zeep helpen, hele landen weer isoleren van de rest van de wereld en hun opkomende welvaart onmogelijk maken. En wat winnen we, een afname van maar liefst 2 hele procenten in de CO2 uitstoot..
C. Sagan
Volgens CBS is het 6%. En dat is alleen de Nederlandse uitstoot.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken